De Facebookgroep krijgt een make-over!

In deze tijd waarin de marketingwereld het over niets anders meer heeft dan Meta, is SOPRISM geïnteresseerd in actieve gebruikers op twee van de belangrijkste sociale platformen van de groep: Instagram en Facebook.

post-image-3
Heeft u zich ooit afgevraagd wat Instagram-gebruikers anders maakt dan Facebook-gebruikers over de hele wereld?

SOPRISM, een bedrijf dat gespecialiseerd is in doelgroepanalyse met behulp van gegevens van sociale media, schetst een onthullend portret van de verschillen en overeenkomsten tussen actieve leden op Instagram en Facebook. Maar, dat is nog niet alles! Deze analyse werd uitgevoerd op 5 geografische gebieden (wereldwijd, in de VS, in Frankrijk, in Italië en in België) om zo de socio-demografische kenmerken en de interesses voor bepaalde universele onderwerpen zoals voedsel, sport of technologie, te kunnen identificeren en vergelijken; of ook om de meest "populaire" merken op elk van de twee netwerken en voor elke markt te kunnen rangschikken.

Wees niet beperkt door uw voorgevoelens!

Het door SOPRISM ontwikkelde platform voor doelgroepprofilering stelt u in staat om meer te weten te komen over alle doelgroepen. Of het nu gaat om een verkennende doelgroepanalyse voor een merk, omtrent gedrag of zelfs van de eigen merkliefhebbers, doelgroepprofilering maakt het mogelijk om elke strategische reflectie op data te baseren om aannames en intuïties te vermijden. Deze gegevens zijn afkomstig van declaratieve, gedrags- en interactie-informatie op alle platformen en applicaties die zijn gekoppeld aan Meta (waaronder Facebook, Instagram, Messenger, Facebook Network, WhatsApp, enz.), evenals op websites met pixels of Facebook-plug-ins, waardoor de panel nog interessanter wordt en complementair aan andere soorten marktanalyses. De inzichten die door het SOPRISM-platform worden gegenereerd, maken het daarom mogelijk om de specifieke kenmerken van actieve gebruikers op Instagram beter te begrijpen en te vergelijken met die van actieve gebruikers op Facebook. De rijkdom van het onderzoek schuilt in het volledige en diepgaande karakter van de psychografische resultaten gepresenteerd per universeel thema, per levensstijl of per interessecriterium (merk, consumptiegewoonte, gedrag, ...).

Alles wat u moet weten over de studie! 
  • Op Facebook is het publiek eerder mannelijk, terwijl op Instagram het publiek eerder vrouwelijk is. Dit geldt zowel wereldwijd als in de geanalyseerde landen, met uitzondering van Italië, waar sprake is van perfecte gelijkheid. 12,1% van de Belgen bevindt zich exclusief op Instagram en 49,4% bevindt zich exclusief op Facebook.
  • Instagram wordt voornamelijk gebruikt door een jongere bevolkingsgroep: 70% van de wereldbevolking is jonger dan 35 jaar, vergeleken met 60% op Facebook. In België zijn er 57,9% van de mensen onder de 35 actief op Instagram tegenover 39,7% op Facebook.
  • Wereldwijd zijn Instagram-leden aanzienlijk hoger opgeleid en worden er meer alleenstaanden gemeld dan op Facebook. In het Westen zijn leden meer geneigd hun relatiestatus te delen op Facebook en Instagram. De Belgen delen deze data het meest op Instagram.
  • Instagram is meer vertegenwoordigd in Europa, Rusland en Zuid-Amerika, terwijl Facebook meer vertegenwoordigd is in Azië en Noord-Afrika.
  • Wat betreft gebruikersprofielen vinden we wereldwijd meer profielen die zich op iets toeleggen; mensen die actief zijn in het beoefenen van sport; mensen die om hun gezondheid geven en geïnteresseerd zijn in luxe. Op Facebook zijn eerder de profielen van ouders en van mensen die van wetenschap, cultuur en politiek houden het meest vertegenwoordigd. In België valt op Instagram het sportprofiel op, terwijl op Facebook de technologie, de wetenschap en de ouders de bovenhand hebben.
  • Sociale kwesties, discriminatie, vrijheden, ondernemerschap en overheidsbeleid zijn nogal dominante thema's op Instagram in vergelijking met Facebook. Er zijn echter enkele landelijke verschillen. Op Facebook zijn de dominante thema's landbouw (behalve in België), ecologie, geneeskunde en online veiligheid
  • Wereldwijd is de wereld van voedsel vooral oververtegenwoordigd op Instagram met uitzondering van voedsel bedoeld voor sporters of snacks waar het Facebook-publiek meer interesse voor heeft. In België is Instagram superefficiënt wat betreft specifieke thema's zoals alternatieve diëten, gezonde voeding of zelfs voeding die beantwoordt aan maatschappelijk verantwoorde criteria. In Frankrijk zien we een vergelijkbare trend.
  • Sport kent een sterke dominantie op Instagram met yoga, basketbal en hardlopen, die zich aanzienlijk onderscheiden van hun representaties op Facebook. Hierop gelden wel enkele uitzonderingen, zoals golf, dat op Belgisch niveau beter vertegenwoordigd is op Facebook.
  • De verschillende ranglijsten van merken en media per land benadrukken de bestaande verschillen tussen de gemeenschappen die verband houden met de verschillende sociale mediaplatformen. In België zijn de meest "populaire" merken op de beide mediaplatformen: Mercedes-Benz en Mini, Nestlé en McDonald's, Zalando, Adidas en H&M. Wat de media betreft, is België meer geïntresseerd in magazines wat betreft de Instagram-gebruikers en meer in televisie wat betreft de Facebook-gebruikers.
Hoe het gebruik van Metagroepgegevens strategisch is voor een merk.

De Meta-groep heeft de grootste consumentenkennisbank ter wereld met 3 miljard mensen wereldwijd. Het is daarom van duidelijke strategische waarde voor merken om een deel van deze kennis op een geaggregeerde manier vast te leggen (GDPR vereist) om de centra van belangen, waarden en maatschappelijke meningen te begrijpen die doelgroepen aandrijven en aanspreken. "Gewapend met deze inzichten voegen de marketing-, communicatie- en merkpositioneringsstrategieën een pragmatische dimensie toe door de integratie van doelgroepgegevens die de waarde van de geïmplementeerde actieplannen valideren en versterken", legt Jonathann Mingoia (mede-oprichter van SOPRISM) uit. Om publieksprofilering gratis te testen, gaat u naar de SOPRISM-website voor een gratis studie naar keuze.


Start uw eigen publieksprofilering in enkele minuten!
Toegang tot de volledige studie


 
Back to top button
Close
Close