Forrester buigt zich over het gebruik van de sociale netwerken per land

Volgens een onderzoek van het kantoor Forrester moeten de bedrijven hun strategie voor de sociale media absoluut aanpassen aan het gebruik dat ervan gemaakt wordt in elk land.

post-image-3

Het onderzoeksbureau Forrester heeft zijn onderzoek Global Sociale Media Adoption in 2011 (Globale adoptie van de sociale media in 2011] gepubliceerd. Dat is gebaseerd op de antwoorden van 95.000 mensen uit 18 landen (Noord-Amerika, Europa, Azië en Latijns-Amerika), in het bijzonder Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Hieruit blijkt dat het gebruik van de sociale netwerken erg verschilt van land tot land.

Het belangrijkste gevolg van deze vaststelling is dat het voor de bedrijven nodig is om hun benaderingsstrategie per land aan te passen. Een unieke globale strategie voor het beheer van "fanpages" of online communities zal dus tot mislukken gedoemd zijn.

Het belangrijkste verschil dat in het oog springt tussen de opkomende of nieuw ontwikkelde landen (India, China, Brazilië) enerzijds, en de westerse landen anderzijds, is de penetratie van sociale netwerken bij de internauten. In India, China, Mexico en Brazilië bereikt die 93%. Meer dan drie vierde van de Chinezen en Indiërs die sociale netwerken gebruiken produceren en publiceren content, terwijl de westerlingen vooral gebruikers zijn: het gedeelte dat content aanmaakt bedraagt slechts 24% in de Verenigde Staten, en 21% in West-Europa. 70% van de Westerlingen is "toeschouwer" volgens de typologie van Forrester.

Er bestaan echter grote verschillen tussen de Europese landen onderling. Italianen en Zweden zijn grotere gebruikers, en laten Fransen, Britten, Duitsers en Nederlanders ver achter zich.

Bertand Lemaire
Meer info op: http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close