Hoe de sociale media voor een revolutie zorgen bij de bedrijven

Het gebruik van sociale media via smartphones, tablets en andere verandert radicaal de inzet bij het bedrijfsleven. Zodanig dat werkgevers en adverteerders er steeds meer tijd aan besteden. Ziehier de belangrijkste gevolgen...

post-image-3

Het seminarie "Sociale Media en Risico`s op Fraude", georganiseerd door Triforensic, was de gelegenheid voor de verantwoordelijken van grote bedrijven, die niet altijd de generatie Y begrijpen, om pragmatische oplossingen te zoeken om beter het gebruik van nieuwe technologieën onder de knie te krijgen.

Dit zijn 10 lessen om te onthouden:

1.De sociale media zijn eerder een buitenkans dan een bedreiging. Wanneer men het gebruik ervan wil verbieden of controleren, loopt men het risico de voordelen ervan te missen. Een "holistische" benadering is dus essentieel.

2.Privéleven en beroepsleven zijn niet meer onder te brengen in goed afgelijnde tijdstippen. Men vraagt aan de personeelsleden om hun mails tijdens de vakantie te beantwoorden, en zij vinden het dus normaal dat zij hun Facebook pagina op kantoor raadplegen.

3.De e-mail maakt stilaan plaats voor Facebook en Twitter, die de belangrijkste tools voor communicatie en informatie worden.

4.De jongeren delen graag informatie, en dus ook de informatie die op hun werkgever betrekking heeft. "Privacy" is een voorbijgestreefd concept.

5.Het gebruik van sociale media maakt van de bescherming van informatie een haast onmogelijke taak, terwijl de verplichtingen tot bescherming van de informatie juist strenger geworden zijn. Verontrustend, wanneer men weet dat 3% van de notebooks en 10% van de USB-sticks die aan bedrijven toebehoren ergens rondslingeren!

6. De oplossingen houden dus in dat de nieuwe media handelbaar gemaakt moeten worden zowel voor de ouderen (open stellen) als de jongeren (beperken).

7. De gedragscode moet opnieuw bekeken worden rekening houdend met het verlangen van de jongeren naar deze nieuwe vorm van "open" communicatie.

8.De uitdaging vergt een multidisciplinaire benadering: de afdelingen Legal, HR en IT Beveiliging moeten hand in hand met elkaar samenwerken om voor aangepaste procedures te zorgen.

9.Het is door de generatie Y zelf te betrekken dat men oplossingen zal vinden.

10. Het vergt moed om ervoor te kiezen dat het bedrijf open moet staan voor sociale media, want men moet vertrouwen hebben. Een trend die echter niet meer te vermijden is...

Back to top button
Close
Close