Google zwicht voor Belgische uitgevers

De uitgevers van de Belgische Franstalige pers en de auteursverenigingen hebben hun slag thuisgehaald bij Google. Het conflict ging over de uitkering van de auteursrechten en eindigt vandaag met de conclusie van een unaniem akkoord.  

post-image-3

Het conflict dat de uitgevers van de Belgische Franstalige pers plaatste tegenover de Amerikaanse reus Google had veel weg van een confrontatie tussen David en Goliath. Nochtans hebben de uitgevers en de auteursverenigingen uiteindelijk hun gelijk gehaald in het geschil dat hen tegenover Google plaatste, omdat de voornaamste betrokken partijen net een reeks akkoorden hebben aangekondigd die een einde maken aan de juridische procedures, ondanks het feit dat de standpunten lijnrecht tegenover elkaar staan.  

Dankzij deze akkoorden zullen “de Belgische Franstalige persuitgevers samenwerken met Google om commerciële opportuniteiten te genereren rond online content. Het objectief is om het aantal bezoekers van de sites te verhogen, net als de deelname van de gebruikers en de inkomsten die worden gegenereerd op de sites van de uitgevers.” Het moet gezegd dat de persuitgevers toonaangevende spelers zijn geworden op de markt van de digitale media en dat ze  iedere dag tal van internetters trekken naar hun informatiesites. Het nieuwe akkoord met Google zou de uitgevers dus de mogelijkheid moeten geven om nieuwe economische modellen uit te bouwen om de monetisatie van deze sites te optimaliseren op het vlak van de reclame- en lezersmarkt.

De partijen hebben afgesproken om hun respectievelijke media te gebruiken om de diensten die door ieder van hen worden aangeboden te promoten. Bijvoorbeeld door de optimalisatie van de AdWords-campagnes om de lezers te trekken naar de informatiesites en door reclame voor de diensten van Google in de media van de uitgevers.

Bovenop dit partnership zullen de uitgevers Google News vrijwillig herintegreren. Volgens verschillende officieuze bronnen, zou Google de gerechtskosten terugstorten aan de uitgevers. Deze worden geschat op tussen 2% en 3% van het omzetcijfer van de Belgische Franstalige pers, wat neerkomt op ongeveer 5 miljoen euro, waarvan een gedeelte toekomt aan de journalisten via de tussenkomst van hun vereniging voor auteursrechten.

Ter herinnering, de partijen waren verwikkeld in gerechtelijke procedures sinds 2006. De uitgevers van de Belgische Franstalige pers, vertegenwoordigd door Copiepresse, en de auteurs, vertegenwoordigd door SAI en Assucopie, vonden dat de zoekmotor Google hun auteursrechten schond. De zaak kwam onlangs voor het Belgische Hof van Cassatie.

Back to top button
Close
Close