e-Commerce: een balans van de eindejaarsfeesten

Volgens een onderzoek van de vereniging BeCommerce hebben de Belgische online handelaars tijdens de eindejaarsfeesten (van 26/11 tot 30/12) de recordomzet gehaald van 235 miljoen euro, wat 15,5% is van hun jaarlijks omzetcijfer. Dat is 23,7% meer vergeleken met de vorige eindejaarsfeesten.

post-image-3

Op Cyber Monday hebben de webshops 15,2% (ofwel 35,72 miljoen euro) gerealiseerd van hun omzet in de eindejaarsperiode. Tijdens de Sinterklaasperiode, van 29/11 tot 6/12, hebben zij 30% van dat cijfer gehaald (ofwel 70,5 miljoen). Het hoogste omzetcijfer werd gehaald met de kerstperiode, van 7 tot en met 30 december, namelijk 54,8% (ofwel 128,78 miljoen euro).

Bij de online aankopen gaat het vooral om modeartikelen en accessoires (55%), multimedia en elektronica (28%), speelgoed (22%), hardware en software (22%), boeken, cd en dvd (17%) en decoratievoorwerpen (17%).

Kopen op het web doet men vooral om de drukte in de winkels te vermijden (83%), om aan de beperkingen van de openingsuren te ontsnappen (61%), om stress als gevolg van het shoppen te vermijden (56%), om tijd te winnen (44%), ...

Voor de solden in januari verwachten de online handelaars 16,5% van hun jaarlijkse omzet te realiseren. Dat is een kleine daling tegenover het effectieve omzetcijfer tijdens de soldenperiode in januari 2012 (17% van het globale omzetcijfer), maar een stijging in absolute cijfers.

Back to top button
Close
Close