Hoe een crisis in de sociale communicatie aanpakken

Blunders en versprekingen zijn er legio op de "sociale" planeet. Het meest recente schandaal: de buzz die op Twitter volgde na een scherpe woordenwisseling tussen zangeres Maurane en blogster Blog To Be Alive. Om te voorkomen dat men in nare situaties terecht komt, moeten bedrijven die met een beroemde ambassadeur willen werken, enkele onontbeerlijke regels hanteren.

post-image-3

Beroep doen op een ambassadeur kost veel geld en moeite. Waarom hebben de merken die investering ervoor over? "Gewoonweg omdat het een goede manier is om het product en het merk meer geloofwaardigheid te geven", legt een specialist sociale communicatie bij Lewis PR uit. Vooral omdat de ambassadeurs een grote aanhang hebben, een publiek waarbij de bedrijven hun producten rechtstreeks kunnen promoten.

Wanneer een bedrijf ervoor kiest om beroep te doen op de diensten van een ambassadeur, dan moet het toch met vier aspecten rekening houden:

- De rol van de ambassadeur stopt niet wanneer de publiciteit opgenomen werd. Het gaat integendeel om een samenwerking op lange termijn.

- Men moet op voorhand de waarden van het merk bepalen, en vervolgens een ambassadeur of ambassadrice vinden die de waarden van het merk het best vertegenwoordigt.

- De beste ambassadeurs van het merk zijn in de eerste plaats de tevreden klanten van het merk. Het bedrijf moet er dus op toezien dat de ambassadeur zelf ook de diensten en producten van het merk gebruikt.

- Men moet een gedragscode opstellen met de ambassadeur: de aspecten bespreken van de promotieactiviteiten, de situaties die vermeden moeten worden, en akkoorden afsluiten over de drie basisregels: het merk beschermen, de klanten beschermen, en de ambassadeur beschermen.

In een crisissituatie is het in het belang van het bedrijf om enkele "community management" regels nauwkeurig op te volgen, om op de meest geschikte wijze een  antwoord te kunnen geven en te  reageren  op het probleem.

-  Door te tonen dat u begaan bent met het probleem kan u in de meeste gevallen de reacties al laten bedaren.

- Op de klacht openlijk en transparant reageren. Contacteer indien nodig de betrokkenen rechtstreeks. Zodra een akkoord gevonden werd om uit de crisis te raken, is het aangeraden dat publiek te maken. Daarmee is uw antwoord toegankelijk voor andere gebruikers en worden eventuele opflakkeringen vermeden. Het web heeft het geheugen va een olifant!

- Kan u het probleem niet meteen oplossen, geef dan tenminste aan dat u kennis genomen hebt van de klacht en dat u van plan bent die snel te behandelen.

- Reageer indien nodig, maar op een doeltreffende manier: sommige situaties vereisen dat men zich onthoudt van een antwoord.

- Indien u ervoor kiest om te reageren, doe het door informatie en uitleg te geven, met een vleugje humor, desnoods door uw verontschuldigingen aan te bieden voor het verbale slippertje en door uit te leggen wat u in de toekomst zal doen om een herhaling van deze situatie te voorkomen.
 
- Ingeval van zware fout van de ambassadeur, stel dan een einde aan de samenwerking.

- Last but not least, "Think before you tweet": indien u uw commentaar niet op de eerste pagina van de krant wil zien verschijnen, moet u hem niet online zetten.

Vergeet niet dat het altijd mogelijk is om het imago van een merk terug op te bouwen op basis van positieve verhalen. Als algemene regel kunnen 5 positieve verhalen al een gemaakte blunder herstellen.

Back to top button
Close
Close