Nr. 1 van de muzikale downloads

Ondanks het groeiend succes van de muzieksites in streaming waarvan het bezoekpercentage stijgt, doet de verkoop van digitale muziek het goed voor Apple. Deze laatste loopt voor op Amazon op de markt van de aankoop van online muziek.

post-image-3
Vandaag is het zo makkelijk om muziek online te beluisteren dat men zich kan afvragen of het downloaden van albums nog een bestaansreden heeft. En toch werd er nog nooit zoveel muziek gedownload, volgens een studie die werd gerealiseerd in de Verenigde Staten door het instituut NPD bij 5.400 gebruikers. Het lijkt er zelfs op dat de streaming maar een bijkomende service is bij het aankopen via downloads.  
De sites die een streaming service bieden zijn weliswaar sterk gegroeid de voorbije jaren, maar het blijft een feit dat de fans het album van hun lievelingsartiesten willen bezitten. Volgens de studie hebben vorig jaar bijna 44 miljoen Amerikanen minstens één nummer gekocht via internet. Dit cijfer is de drie voorbije jaren stabiel gebleven.  In 2012 werd er zelfs een stijging van 6 percent vastgesteld van de aankoop via downloads. De studie toont dat de gebruikers van online audio streaming services het meest geneigd zijn om muziek te komen via downloads. De studie legt uit dat het ontdekken van muziek aanzet tot kopen.   
Van de enkele bedrijven die elkaar beconcurreren op de markt van de gedematerialiseerde aankoop is Apple veruit de leider. Tien jaar na zijn lancering van de iTunes Store (april 2003 in de Verenigde Staten) blijft hij de winnaar op de markt van de verkoop van digitale muziek. Maar sinds de komst van Amazon in de sector wordt er stilletjes geknabbeld aan het marktaandeel van Apple. Van 69% in 2009 zijn ze beland op 63% tijdens het laatste trimester van 2012. Deze daling is niet voldoende om het overwicht van het merk met de appel op de helling te zetten. Amazon haalt de tweede plaats met slechts 22% van de kopers.
Back to top button
Close
Close