De bezoekers keren Facebook de rug toe!

Het sociale netwerk Facebook verliest elke maand bezoekers op zijn belangrijkste Amerikaanse en Europese markten. Een trend waar de meer recente platformen van profiteren...

post-image-3

Het aantal bezoekers op Facebook lijkt zijn piek bereikt te hebben op diens twee voornaamste markten, de Verenigde Staten en Europa. Net als andere grote internetplatformen zou het sociale netwerk volop in een neerwaartse spiraal zitten als gevolg van de komst van nieuwere platformen zoals Instagram of Path,  die de jonge profielen meer aantrekken.
Facebook zou van plan zijn om voortaan zijn groei te baseren op de opkomende landen en op de mobiele toepassingen, om de miljoenen Amerikaanse en Europese bezoekers te compenseren die het sociale netwerk de rug toekeren. Volgens gegevens die SocialBakers verzamelde zou Facebook alleen al in de maand maart een 6 miljoen bezoekers verloren hebben in de Verenigde Staten (-4%) en 1,4 miljoen in Groot-Brittannië (-4,5%). De exodus is nog spectaculairder wanneer men de laatste zes maanden bekijkt, want de terugval bedraagt dan een 9 miljoen Amerikaanse en een 2 miljoen Britse deserteurs.
De terugloop slaat ook op de tijd doorgebracht op Facebook: die bedroeg in de Verenigde Staten 115 minuten in februari tegenover 121 minuten in december.

Een fenomeen dat ook zou gelden op alle belangrijke markten van Facebook, zowel Canada, Japan, Frankrijk, Spanje als Duitsland.

Om deze uitstroom in te dijken zet het Amerikaans bedrijf nu in op mobiele toestellen en de opkomende markten (in Brazilië is het aantal bezoekers alleen al in de maand maart met 6 miljoen gestegen en bedraagt nu 70 miljoen gebruikers). Het valt af te wachten of deze strategie zal volstaan om het schip op lange termijn drijvende te houden, vermits de jongste gebruikers voortdurend op zoek lijken naar meer vernieuwende platformen...

Back to top button
Close
Close