Online verkoop en de wijnmarkt: een gedroomde combinatie

Het huis Grafé Lecocq, dat 130 jaar geleden werd opgericht in Namen, heeft in 2012 een geheel nieuwe website gelanceerd voor de online verkoop van wijn, zowel voor zijn klanten als voor nieuw te veroveren klanten. Vandaag is de balans erg positief: bijna 30% van de klanten gebruikt de site en het activiteitenpercentage is door dit kanaal met 50% gestegen.

post-image-3

In oktober 2012 ging kmo Grafé Lecocq de uitdaging aan om zijn website, die nog van de jaren 2000 dateerde, en de hieraan gekoppelde informaticatool, volledig te hermaken. Een aanzienlijke technologische investering: de kmo, die een dertigtal medewerkers telt, heeft meer dan 100.000 euro besteed aan dit project.

De Waalse hulp van AWT (Rentic en E-business) hielp om de kost van de operatie te verlichten. Deze e-commercesite, die op verschillende manieren innoverend is, integreert het concept van “one-to-one”-marketing (gepersonaliseerde marketing) op de manier van de grote verkoopssites zoals Amazon.

Hier zijn enkele nieuwigheden die grafe.be aanbiedt:

• met de persoonlijke account kan u, door in te loggen, de historiek van uw bestellingen nakijken, gepersonaliseerde aanbiedingen krijgen, adviezen krijgen op het vlak van bewaring en consumptie…

• met de multicriteria kiezer kunt een een wijn uit het gamma kiezen volgens verschillende criteria: of hij past bij de opgediende gerechten, de omstandigheden, prijs, regio, soort wijn…

• het “op maat” maken van privé cadeaupakketten of pakketten voor bedrijven

• de wijnconfigurator helpt de bezoeker om zijn wijnkelder te configureren in functie van zijn profiel

• de etikettenconfigurator biedt de klant de mogelijkheid om een gepersonaliseerd etiket te maken

• audiovisuele presentatie van flessen “coups de cœur” Een rendabele investering en concrete resultaten

De huidige balans is meer dan positief:

• Bijna 30% van de klanten bestellen vandaag via de site.

• De bezoeken op de site zijn verdubbeld.

• Het gemiddelde boodschappenwagentje van iedere klant is met 30% gestegen en verscheidener dan voorheen.

• De klanten zijn trouwer.

• Tal van prospecten-bezoekers zijn gewonnen voor de site en nemen hem aan: het activiteitenpercentage via dit kanaal is met 50% gestegen.

De e-commerce: een interessante trend in de wijnmarkt

Deze strategie van Grafé Lecocq lijkt vruchten af te werpen. Ze sluit inderdaad aan bij de trend van de wijnmarkt waar de verkoop via internet het enige groeisegment zijn (met 20% per jaar). De perspectieven zijn aanlokkelijk omdat de online verkoop nog maar 3,2% van de sector inhoudt. De te veroveren marktaandelen zijn dus belangrijk voor de kmo uit Namen die er nu op is gericht om zijn portal nog beter bekend te maken bij het grote publiek (via Google, radiospots,…).

Back to top button
Close
Close