De Belgische e-commerce zou deze winter records moeten breken

Volgens een studie van Becommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, zou de omzet van de sector tijdens de eindejaarsfeesten met 25% moeten stijgen om te groeien van €216 miljoen in 2012 tot €270 miljoen in 2013. De totale omzet voor 2013 wordt geschat op 1,68 miljard. Modeartikelen, multimedia, cosmetica en speelgoed zijn het meest succesvol.

post-image-3
De Belgische vereniging van online handelaars heeft 262 e-shops ondervraagd (80% van de Belgische e-commercemarkt) en de trends van dit kerstseizoen 2013 onder de loep genomen. De resultaten van deze enquête wijzen uit dat online handelaars verwachten dat ze een omzet zullen halen van 270 miljoen euro van de periode van 2 tot en met 30 december, wat 16,09% vertegenwoordigt van de jaarlijkse omzet. Het gaat om een stijging van 25% in vergelijking met 2012.  
 
“Onze online verkoop stijgt met meer dan 100%”, constateert Frederik Wybo, IT & E-commerce manager bij Torfs.be. “Consumenten aarzelen niet langer om schoenen online te kopen en de makkelijke en gratis retours stimuleren de cyberaankopen. Snel bestellen, wanneer en waar men wil, zonder verplaatsing of tijdverlies, het zijn troeven die de e-handelaars ten goede komen.”
 
Het zijn vooral modeartikelen en accessoires (40,91%) die het grootste gedeelte van de online verkopen uitmaken. Daarna volgen multimedia en elektronica (34,09%), spelgoed (27,27%) en cosmetica (22,73), keukenaccessoires (18,18%), benodigdheden voor in huis (15,91%) en decoratieartikelen (13,64%).
 
De voordelen die de e-commerce klanten naar voren brengen zijn uiteenlopend:
 
·         Het is een makkelijke manier van winkelen (73%)
·         Ze vermijden het gedoe in winkels (68%)
·         Ze ontsnappen aan de beperkingen van de openingsuren (55%)
·         Ze vermijden de stress die bij winkelen komt kijken (44%)
·         Ze profiteren van een uitgebreid productaanbod (32%).
 
We geven u tenslotte nog mee dat e-handelaars, om de online verkoop tijdens de periode van de eindejaarsfeesten te stimuleren, eerst en vooral hebben gewerkt aan een optimalisatie van hun positionering op zoekmotoren (44%). Ze geven speciale promoties weer in hun e-shops (39%) en werken e-mailingcampagnes uit (9%). Opmerkelijk feit: e-handelaars investeren zelden of nooit in radio- en tv-reclame.  
Back to top button
Close
Close