Google Glass: het volgende businessmodel

De nieuwe geconnecteerde bril van Google roept heel wat polemieken en kritieken op. Maar hij maakt ook de weg vrij voor een nieuwe markt van toepassingen die zijn gebaseerd op een origineel ecosysteem. In België nemen de eerste mobiele bureaus hun positie in dit nieuwe marktsegment al in met concrete projecten…

Het concept van de “geconnecteerde” bril, gebaseerd op augmented reality, gaat terug tot 2001, wanneer het project  Google Glass het daglicht ziet in de laboratoria van Google X Lab. Toch waren er nog tien jaar geduld nodig vooraleer we een echte testfase van dit futuristische object konden meemaken. In 2012 verscheen de bril voor het eerst in het openbaar in de Verenigde Staten. Hij is uitgerust met een camera, een microfoon, een touchpad (geplaatst op één van de armen), minischermpjes en een internetverbinding (Wi-Fi of Bluetooth). Met dit geheel nieuw type mobiel toestel krijg je toegang tot de meest functionaliteiten die worden voorgesteld door de reus Google, zoals de Agenda, stemherkenning, het Google+ netwerk, en verder de meest uiteenlopende diensten zoals uurwerk/alarm, weerbericht, berichten (sms, mms, e-mail), fototoestel, GPS (Google Maps), Google Latitude, enz.
 
Los van het feit dat de Google Glass er helemaal als een high-tech gadget uitziet, biedt hij gespecialiseerde bureaus een nieuwe markt voor het ontwikkelen van mobiele apps.  Google heeft onlangs al een API (mirror) gelanceerd om de ontwikkeling van apps voor zijn augmented reality-bril mogelijk te maken.  
 
Het succes van deze ‘Glassware’, gedragen door ontwikkelaars bij derden, is maar een kwestie van tijd: er worden tal van apps verwacht. De meest in het oog springende zijn Evernote, Skitch, The News York Times en Path.
 
Hoewel Google in het begin ontwikkelaars heeft verplicht om de apps voor zijn bril gratis te houden en geen reclame te integreren, zou het wel eens kunnen dat de internetreus in de toekomst zijn geweer van schouder verandert. 
 
Een nieuwe business voor de Belgische mobiele bureaus 
 
De geconnecteerde bril van Google is nog niet op de markt in Europa, maar toch creëert hij al reële businesskansen. 
 
Zo heeft het Brusselse bureau Tapptic onmiddellijk begrepen dat het om een goudmijn gaat. Deze specialist in de ontwikkeling van mobiele apps besloot om zich te concentreren op deze nieuwe beloftevolle markt door de eerste apps voor Google Glass in België te ontwikkelen. 
 
"Het potentieel voor B2C, B2B et B2E is immens", zegt Christophe Châtillon, CEO van het bureau. Met recht en reden, omdat de bril, net als een smartphone, in staat is om informatie te versturen in real time of spelletjes te bieden in augmented reality, een plek of producten te verkennen, technische ondersteuning te bieden, enz. 
 
Na verschillende innoverende producten in het domein van “internet of things” en de lancering van gespecialiseerde afdelingen enkele maanden geleden, heeft het bureau Tapptic zich nu op deze nieuwe markt van apps voor de Google Glass-bril gestort. 
 
"Dit erg innoverende ‘wearable device’, dat in 2013 werd gelanceerd in het kielzog van het Explorer-programma, projecteert interactieve informatie voor het rechteroog van de gebruiker,” resumeert Christophe Châtillon. 
 
Technisch gesproken heeft de bril veel vergelijkingspunten met een Nexus-smartphone: hij heeft een Android OS, Bluetooth-verbindingen en Wifi, verschillende sensors (kompas, accelerometer, gyroscoop) en 16GB opslag. De Google bril kan dus beelden tonen, muziek of video’s spelen en opnames maken via een frontale camera met een resolutie van 720p. Bovendien kan de gebruiker, dankzij de integratie met het sociale netwerk Google+ delen wat de gebruiker doet of ziet.  
 
"Eind november lanceerde Google de GDK (Glass Development Kit), zijn eerste ontwikkelingskit waarmee je apps kunt programmeren voor de nieuwe bril, zoals dat al gebeurt voor smartphones, tablets of geconnecteerde tv’s,” legt  Christophe Châtillon uit. De programmeertaal is gebaseerd op Android, op enkele bijzonderheden na die typisch zijn voor deze bril. 
 
In het kader van zijn erg specifieke activiteiten zet het bureau Tapptic nu al in op de toekomst en werkt het aan verschillende “Proof Of Concept”-projecten, besteld door grote merken en bedrijven.  
 
"We kennen de lanceringsdatum van Google Glass nog niet en de Europese markt is momenteel niet prioritair voor Google; maar toch lijkt het ons noodzakelijk om de mogelijkheden van deze nieuwe terminals precies te kennen,” besluit Christophe Châtillon. 
 
De strategie maakt deel uit van de logica van het bedrijf, dat inzet op innovatie en anticipatie op een markt die op het punt staat om de komende jaren uit zijn voegen te barsten met de komst van een massa “supergeconnecteerde” mobiele objecten.
Back to top button
Close
Close