Radionomy & Winamp: in de coulissen van een historische overname

Het in 2008 opgerichte Radionomy is in een heel andere dimensie beland nu het de historische player Winamp en het platform Shoutcast gekocht heeft van de Amerikaanse gigant AOL. Een gesprek met de CEO van Radionomy, Alexandre Saboundjian, om de achtergrond te vernemen van een van de meest in de media besproken overnames van de laatste jaren.

post-image-3

"Wij hebben anderhalf jaar geleden besloten om een kantoor te openen in San Francisco. In die periode merkten we dat we bij de Amerikanen in de smaak vielen, waardoor wij een positief imago kregen op deze markt. Wij hebben toen een fusiecontract gesloten met een Amerikaanse regie, gevestigd in New-York: TargetSpot".

TargetSpot was daarvoor al benoemd tot de reclameregie van Radionomy, maar deze overname liet vooral toe om stevige voet aan grond te krijgen op de Amerikaanse markt, en een eigen regie in de groep te integreren. Deze overname is trouwens de eerste etappe van de deal die enkele maanden nadien beklonken wordt met AOL. Want zonder de bijdrage van de aandeelhouders van TargetSpot zou de overname van Winamp en Shoutcast enkel een mooi idee op een krijtbord gebleven zijn.

"Eind november kwam immers het nieuws binnen dat Microsoft gesprekken voerde met AOL over de overname van Winamp en Shoutcast. Terwijl wij al meer dan een jaar niet echt in onderhandelingen waren, maar wel wisten dat AOL met ons wou spreken; wij voelden ook dat er intern enkele problemen waren bij hen. Vanaf dat moment begrepen wij dat AOL Winamp en Shoutcast wou lossen. Wij hebben er meteen met onze nieuwe Amerikaanse medeaandeelhouders over gepraat, die onder andere goed gesitueerde Amerikaanse investeringsbanken zijn. Maar wij wisten niet of wij nog aan het woord zouden kunnen komen bij deze onderhandelingen", vertelt Alexandre Saboundjian.

Via kennissen slagen de kleine Belgen erin om tot bij de CEO van AOL te geraken, aan wie zij op de man af hun wensen duidelijk maken. Dat was het officiële startschot voor Radionomy in de wedloop naar de overname van Winamp en Shoutcast. In amper tien dagen werd de deal uiteindelijk beklonken met de Amerikaanse gigant, die leek te staan springen om bezittingen te verkopen die het enkele maanden tevoren voor 90 miljoen dollar gekocht had -  en voor 12 miljoen dollar verkocht en een participatie van 12% in het kapitaal van de Radionomy Group. Microsoft was weliswaar ook in de running, maar het gerucht gaat dat het enkel geïnteresseerd was in de overname van patenten, en dat AOL daarom de onderhandelingen afgebroken zou hebben. "De krijtlijnen van de deal werden snel opgesteld, en vlug aanvaard door de twee partijen", bevestigt Alexandre Saboundjian, en op 5 december was het akkoord effectief getekend. Het vergde nog meer dan een maand om ook het administratieve luik, dat tamelijk omvangrijk was, op papier te zetten.

"Het is een mengeling van bravoure, een goed project, en een relatie die doorheen de gesprekken ontstaan is", vat de nieuwe eigenaar van Winamp en Shoutcast samen.

Radionomy Group zal Shoutcast volledig integreren in Radionomy, en vermits het gaat om tools waarmee de gebruikers hun eigen radio kunnen aanmaken en beheren lijkt de correlatie voor de hand te liggen. Winamp van zijn kant zal apart blijven bestaan, met een ontwikkelingsafdeling (gebaseerd in Brussel) die belast wordt met de ontwikkeling van de volgende versie van de player. Het is de bedoeling om van Winamp een " multi-device player te maken: desktop, mobiel én auto. De auto met internetverbinding is immers een van de grote uitdagingen in de volgende jaren. Wij willen daarbij een belangrijke rol spelen met Winamp als `onafhankelijke` player, tegenover iTunes en Windows Media Player".

 

Interview door Maxime Samain.


Het vervolg van dit gesprek in het volgend nummer van Inside Digimedia

Back to top button
Close
Close