Facebook zet 2 miljard in op virtual reality

Met de overname van Oculus VR, een Californische start-up gespecialiseerd in virtuele realiteit, heeft Facebook zijn entourage enigszins verbaasd. En hoewel deze nieuwe uitgave verrassend lijkt, is de strategie van Facebook om dit product aan te kopen beter te begrijpen wanneer je de mogelijkheden kent die virtuele realiteit biedt.

post-image-3
Het modelproduct van het bedrijf in kwestie is de Oculus Rift, een virtual reality-bril die op dit moment vooral in de gamingsector wordt gebruikt.
 
De bril lijkt op een grote skibril met een scherm van 7 inch binnenin en twee lenzen waardoor je een telescopisch zicht krijgt. De bril is uitgerust met bewegingssensors, waardoor je de bewegingen kan afstemmen met wat op het scherm wordt getoond. Op dit moment moet de Oculus Rift worden verbonden met een computer of een videoflux om te werken.
 

Hoewel alle toepassingen die op dit moment worden ontwikkeld voor deze bril zich quasi uitsluitend concentreren op gaming, ziet Mark Zuckerberg het veel groter. Hij heeft uitgelegd dat hij van plan is om er allerlei soorten ervaringen aan toe te voegen zoals virtuele lessen, consultaties op afstand, aankopen in virtuele winkels of zelfs een avondje met vrienden… terwijl iedereen thuis blijft. Het gaat dus om een weddenschap op lange termijn, maar deze zou wel eens veel kunnen opbrengen: het potentieel van deze technologie is immers enorm.
Back to top button
Close
Close