Hoe cyberaanvallen de bedrijven tiranniseren!

Eén bedrijf op vijf heeft al een hele werkdag zijn systemen niet kunnen gebruiken, zo blijkt uit een recente studie uitgevoerd door BT. En de balans wordt met de loop der jaren steeds zwaarder...

post-image-3

Het laatste wereldwijde onderzoek, uitgevoerd door de Britse specialist in communicatiediensten en -oplossingen BT, leert ons dat de cyberaanvallen die de online diensten willen "neutraliseren" erin slagen om de beveiligingsmaatregelen die de bedrijven geïnstalleerd hadden steeds handiger te omzeilen. En daarbij meestal voor informaticapannes zorgen van verschillende dagen.

Zo zou wereldwijd 41% van de bedrijven in 2013 al slachtoffer geworden zijn van Denial of Service (DDoS) aanvallen, waarvan drie vierde (78%) minstens twee keer.

Maar ondanks de groeiende ongerustheid die het fenomeen veroorzaakt, zegt amper 40% van de organisaties een actieplan klaar te hebben om dit soort aanval tegen te gaan.

Wat des te erger is, omdat de potentiële schade van DDoS aanvallen groot kan zijn, gaande van het buiten werking zijn van een website, tot de overbelasting van een datacenter en meer algemeen het platleggen van netwerken.

Het moet gezegd worden dat DDoS aanvallen vooruitgang geboekt hebben in hun capaciteit om de toegepaste veiligheidsmaatregelen te omzeilen. De cyberboeven maken immers steeds vaker gebruik van hybride of multichannel tactieken. In een jaar tijd zouden die met 41% gestegen zijn.

Bedrijven die slachtoffer zijn van bijzonder krachtige aanvallen doen er trouwens 12 uur over om volledig te herstellen, wat dus meer dan een werkdag is.

Mark Hughes, CEO van BT Security, preekt voor eigen kerk wanneer hij adviseert om "zich te verzekeren van de diensten van een competente IT leverancier om zich tegen deze aanvallen te wapenen".

Back to top button
Close
Close