Dalende omzet, agressieve prijzen: wat is er aan de hand met Samsung?

Sinds het begin van het jaar gaan de resultaten die Samsung voorlegt maar één richting uit: naar beneden. Maar hoe komt het dat een bedrijf, dat zo welvarend is,  markleider op het vlak van smartphoneverkopen, er niet in slaagt om het hoofd boven water te houden en iedere maand dieper wegzakt? Een woordje uitleg.

post-image-3

Samsung Electronics heeft vorige week gepubliceerd dat zijn exploitatiewinst met 24,6% is gezakt en op zijn laagste niveau is sinds twee jaar. Ook hun vooruitzichten voor de mobiele telefoonactiviteit waren onzeker.

 

Tijdens de periode van april tot juni gaat zijn operationele winst voor een derde trimester op rij achteruit, met 7.200 miljard won (5,2 miljard euro), zijn laagste niveau sinds het tweede trimester van 2012.

 

Deze cijfers werden verwacht, maar roepen vragen op. Hoe kan het dat Samsung een zo hoge daling optekent, terwijl het een van de meest welvarende bedrijven is ter wereld? De mobiele afdeling is de meest getroffen afdeling van het Samsung-rijk.  Zijn winst daalde tot 4.420 miljard won tegenover 6.280 won een jaar eerder, daar ook op zijn laagste niveau sinds twee jaar.

 

Dit is, volgens het Zuid-Koreaanse bedrijf, voornamelijk te wijten aan de intensifiëring van de concurrentie op prijzen en materialen. De recente lancering van nieuwe, concurrerende modellen, doet vicevoorzitter Kim Hyun-joon het volgende opmerken: “Het is moeilijk om een verbetering van de winst te voorzien na het tweede trimester.” De groep verwacht zelfs een nieuwe daling van de verkopen van zijn mobiele afdeling tijdens het derde trimester.

 

 Het enige lichtpuntje in de duisternis is de Galaxy Note 4, waarvan de langverwachte lancering plaatsvindt in september, en die de tegenvallende cijfers een duwtje in de rug zou kunnen geven.

 

Samsung werd in de tang genomen tussen het high end-gamma, met de Galaxy S5 waarvan de prijs naar beneden aangepast is moeten worden om aanvaardbare verkoopcijfers te realiseren, en de low end-producten, die te kampen hebben met een sterke concurrentie van de Chinese fabrikanten.   

 

Samsung zegt dat het een nieuwe wind wil doen waaien doorheen zijn gamma, om zijn activiteit te boosten, en hoopt in 2015 het hoofd boven water te houden.  

 

Back to top button
Close
Close