Netflix wil eerst in Europa slagen vooraleer Azië aan te  pakken

Met zijn komst begin deze week in Frankrijk en  zoals aangekondigd nu vrijdag bij ons, is Netflix zich met grote ambities in Europa aan het vestigen. Het volgende jaar wil Netflix zich erop toeleggen om zijn verovering van de Franse en Duitse gebruikers te laten lukken, vooraleer een nieuwe fase van zijn expansie aan te vatten, die het naar Azië zou kunnen brengen, zo verklaarde CEO Reed Hastings aan Reuters.

post-image-3

De groep met 50 miljoen abonnees, die al in 40 landen aanwezig is, heeft maandag in Parijs het startsein gegeven van zijn grootste expansieproject sinds het in 2011 naar Latijns Amerika trok. In de volgende dagen zullen Duitsland, België, Zwitserland en Oostenrijk volgen.

Netflix is niet van plan het daarbij te laten en zou binnenkort koers kunnen zetten naar Azië, zo verklaart Reed Hastings, medeoprichter van de voormalige DVD verhuurdienst, die de ambitie heeft om binnen de 10 volgende jaren een wereldwijd platform te worden.

"Wanneer men Azië bekijkt, zijn Korea en Japan voor de hand liggende keuzes, want het gaat om rijke landen met veel content en internettoegang", legde hij uit, en hij noemde ook Spanje als mogelijk doel.

Maar Netflix zal eerst zijn Europese uitdaging moeten winnen, met als inzet: over vijf tot tien jaar in Frankrijk en Duitsland hetzelfde marktaandeel  veroveren als wat het vandaag ook in de Verenigde Staten heeft, dus een 30% van de gezinnen.

"Dit jaar gaan wij ons concentreren op ons succes hier. Na de lancering begint pas het echte werk: de content verbeteren en de `boxes` integreren", zo voegde hij er tijdens een gesprek in Parijs aan toe.

Het aanbod van Netflix zal tussen 7,99 en 11,99 euro kosten in Frankrijk, zoals bij de meeste andere Europese landen, en het zal toegang geven tot een uitgebreide cataloog feuilletons, films en kinderprogramma`s, sommige daarvan origineel zoals de zelfgemaakte productie `Orange is the new Black` of nog niet gepubliceerde reeksen zoals Fargo.

Het is een gedurfde uitdaging voor Netflix, dat zich in Europa tot nu toe beperkte tot gebieden waar het Engels op grote schaal gebruikt wordt.

Back to top button
Close
Close