BlackBerry zet al zijn troeven in op een vierkante smartphone

BlackBerry lanceerde woensdag een nieuwe smartphone met een ongewoon formaat, de Passport, waarmee de Canadese groep begint aan wat misschien de meest kritieke fase van zijn herstel is.

post-image-3

Deze gevallen ster uit de sector van de mobiele telefonie heeft net een herstructureringsprogramma van drie jaar afgewerkt, maar nu is het de beurt aan CEO John Chen om te bewijzen dat de nieuwe producten en diensten van Blackberry de omzet een nieuwe boost kunnen geven en het bedrijf uit de rode cijfers halen.

De producten lijken de goede weg in te slaan en de strategie van de groep houdt steek, maar in dit stadium en in een erg competitieve markt moet toegegeven worden dat er nog erg veel risico`s wegen op de uitvoering van de goede voornemens.  
 
De Passport, een telefoon met een groot vierkant scherm en een touchscreen, werd woensdag simultaan gelanceerd in Toronto, Londen en Dubai.
 
BlackBerry zal vrijdag ook de resultaten kenbaar maken van het tweede trimester van zijn fiscaal jaar. En binnen dit en twee maand wordt de BlacBerry Classic gelanceerd, een toestel dat veel weg heeft van de Bold, zijn laatste echt commerciële succes. 
"Op dit moment heeft BlackBerry gewoon nood aan een telefoon die een succes is. Het maakt niet uit of het gaat om de Passport, de Classic of een andere, maar het bedrijf heeft een toestel nodig waarmee het zijn terminalactiviteit kan doen heropleven," aldus Brian Colello, analist bij Morningstar.
 
Sinds verschillende jaren stortte het marktaandeel van de groep in elkaar door de concurrentie met producten als de iPhone van Apple en van de smartphones die werken met Android van Google.
 
BlackBerry hoopt dat hij wat terrein kan winnen door de Classic en de lancering van zijn nieuwe besturingssysteem voor smartphones, de BlackBerry Enterprise Services 12 (BES 12).
Back to top button
Close
Close