De Europeanen zullen 1,7 miljard euro online besteden voor de feestdagen

Adobe heeft de resultaten gepubliceerd van de "Adobe® Digital Index 2014 Online Holiday Shopping Forecast". Dit onderzoek wil een prognose maken van de online verkopen in Europa voor de eindejaarsfeesten in november en december. Op basis van een analyse van de gegevens van meer dan een miljard bezoeken aan websites in de  laatste 7 jaar, voorziet Adobe dat 19,3% van alle online aankopen in die twee maanden zal geschieden. Dat is 10% meer dan dezelfde periode verleden jaar. De Amerikaanse kleinhandelaars zijn meer afhankelijk van de verkoop in deze periode dan hun Europese collega`s, vermits 27% van alle verkopen in de Verenigde Staten in november en december verricht wordt.

post-image-3

Het gebruik van een mobiel toestel voor het verrichten van een aankoop zou sneller moeten stijgen in Europa dan in de Verenigde Staten. In Europa zal het gebruik van tablets en smartphones voor de online aankopen  met 38% stijgen, tegenover 25% in de Verenigde Staten. In Denemarken wordt zelfs een stijging met 56% verwacht. Ondanks deze indrukwekkende groei in Denemarken blijft Groot-Brittannië de onbetwistbare kampioen op vlak van het percentage mobiele kopers. In Groot-Brittannië wordt niet minder dan 24% van de transacties, dus bijna één op vier, verricht vanop een mobiel toestel. Noorwegen zou de tweede plaats moeten innemen met 19,5% van de online aankopen. Ter vergelijking, in de Verenigde Staten zou ongeveer 18,5% van de online aankopen verricht moeten worden met een mobiel toestel.

Prognoses voor België

 

  • De aankopen voor de eindejaarsfeesten zullen op 24 november aanvangen met een verwachte stijging van de online verkoop met 21% tegenover een gemiddelde dag.
  • De piek van de verkopen zal  op 15 december liggen, wanneer de online uitgaven gemiddeld 44,7 miljoen euro zouden bedragen.
  • Tijdens de piekdag (15 december) zullen de gemiddelde uitgaven per persoon 3,99 euro bedragen.
  • 12,9% van alle online aankopen voor de eindejaarsfeesten zal met een smartphone of tablet verricht worden, een stijging met 44% tegenover verleden jaar.
  • 17% van de jaarlijkse online aankopen zal in november en december geschieden. De Belgische kleinhandelaars zijn niet afhankelijk van de verkoop in deze periode om qua online verkoop een goed jaar te realiseren.
  • De online verkopen voor de eindejaarsfeesten zullen in België met 5% stijgen.


 

Back to top button
Close
Close