Waarom maken 4 miljoen Belgen gebruik van Shazam?

Verleden maand heeft Shazam, de app om muziek, tv-programma`s en reclame te herkennen, de kaap gerond van 4 miljoen Belgische gebruiker. In een jaar tijd heeft Shazam 1,5 miljoen nieuwe gebruikers in België kunnen verleiden. Vandaag een jaar geleden overschreed het aantal gebruikers de grens van 2,5 miljoen niet.

post-image-3

Deze stijging hangt samen met het penetratiegehalte van smartphones in ons land, dat al hoger dan 46% ligt (bron: BIPT). Als men weet dat er ongeveer 4,8 miljoen smartphones in België zijn, dan kan men goed de plaats berekenen die Shazam op onze mobiele markt veroverd heeft. De Shazam applicatie is op 80% van alle smartphones in België geïnstalleerd. Elke maand worden er een 6,5 miljoen tags gegenereerd (dus het aantal keer dat een muziekfragment door Shazam geïdentificeerd wordt).

Wat reclame betreft, is het Skynet Advertising dat sinds maart 2014 het interactieve formaat "Shazam For TV" in België op de markt brengt. Bij dit reclamesysteem kunnen kijkers de Shazam applicatie gebruiken voor tv, net zoals zij doen om muziek te herkennen, en zo op hun mobiele toestel interageren met de reclame die op tv uitgezonden wordt. Het is dit soort oplossing dat het engagement bij de kijker fors verhoogt en waardoor de bekendheid van het merk verdrievoudigd kan worden.

Tot nu zijn er in België zo al 5 tv-campagnes interactief gemaakt: voor Proximus, VW, Lipton Ice Tea, Martini en Peugeot. Buiten de tv kan de Shazam applicatie ook gebruikt worden om radiospots interactief te maken of om de klanten binnenin een winkel meer informatie te bieden. Er zijn kortom tal van reclamemogelijkheden met deze app.

Shazam werd op meer dan 500 miljoen mobiele toestellen gedownload. De app telt meer dan 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers, en elke maand komen daar nog eens 13 miljoen nieuwe gebruikers bij. Indrukwekkend.

Back to top button
Close
Close