Een idee is een idee: dubbelinterview met Joakim Borgström en Samuel De Volder

Toen we de kans kregen om Joakim Borgström, creatief directeur (‘director creativo’ staat er op zijn kaartje) van het Spaanse DoubleYou te interviewen op Customer First, sleepten we er zijn Belgische vakgenoot Samuel De Volder van These Days bij voor een creatief dubbelinterview

post-image-3

Joakim Borgström is een man van de wereld. Ook letterlijk: half Argentijn, half Zweed en na zijn reclamestudies in Barcelona sinds jaren blijven hangen in één van Spanje’s meest bruisende steden. Borgström is er prijzenwinnend creatief directeur van DoubleYou.

Omdat we Spanje, buiten tortilla’s, Costa’s en andere tapa’s niet echt kennen, zeker de lokale markt niet, vroegen we eerst aan Borgström om een beetje over zichzelf te vertellen…

Opvallend is dat Borgström na een inleiding over zijn herkomst en zijn Spaanse studies meteen vertelt wat hij niet is: geen programmeur, geen designer, geen copywriter, geen… noem maar op. Maar wel een beetje van dat alles. De eeuwige humaniorastudent dus die van alles wat wil kennen maar van niets alles. Of zoiets. Meteen de aanleiding voor de eerste vraag.

Digimedia: “Is dat de definitie van een goed creatief directeur? Iemand die van alle markten en disciplines uit het interactieve, technologische en reclamevak thuis is?”

Joakim Borgström: “Het helpt in elk geval. Ik ben geïnteresseerd in de technologie, de nieuwe media, het reclamepotentieel en zo meer. Ik merk dat ik die brede interesse deel met veel andere creatieve directeurs.”

Samuel De Volder: “Ik heb zelf minder technologische achtergrond maar je moet op zijn minst geïnteresseerd zijn in alles. Je moet weten wat pakweg Flickr en YouTube zijn en vooral wat je er mee kunt doen.”

Digimedia: “Is dat de reden waarom het zo moeilijk is om goede creatieven te vinden? Omdat er in een gespecialiseerde wereld nog weinig polyvalent geïnteresseerden zijn? Of is goede interactieve creatieven vinden in Spanje geen probleem?”

Joakim Borgström: “Misschien is dat een reden. Maar niet de enige. Het is in elk geval erg moeilijk om goede creatieven te vinden. En niet alleen in Spanje, ik weet dat het bijvoorbeeld in Brazilië even moeilijk is”.

Samuel De Volder: “Ook bij ons is het moeilijk. Ik dacht dat het vooral een lokaal probleem was maar in de Creative Social (nvdr: een soort ontmoetingsplaats/denktank van een aantal toonaangevende creatieve bureaus uit de hele wereld) merkte ik tot mijn opluchting dat iedereen de zelfde besognes heeft.”

Joakim Borgström: “Er zijn weinig goede creatieven maar bovendien zien de creatieven vaak nog neer op het creatieve potentieel van de interactieve reclame. En dat hebben we ook een beetje aan ons zelf te danken: 95 % van de banners zijn pure rommel en intrusief”.

Samuel De Volder: “Maar dat gevoel heb ik op TV ook: het gros dat ik daar zie is ook rommel”.

Digimedia: “Moeten we niet af van het denken in bannertjes en geijkte formaten of is standaardisering een noodzakelijk kwaad?”

Samuel De Volder: “We denken niet in banners en formaten maar in termen van goede concepten en wat de beste manier is om ze uit te voeren."

Joakim Borgström: “Idem bij ons. Je mag ook niet vergeten dat de hele bannersector uiteindelijk gemaakt is door technologiemensen en niet door mediamensen om reclameruimte te voorzien op websites.”

Digimedia: “Hoe zien jullie de rol van het interactieve bureau in verhouding tot het medialuik? Ik weet dat These Days daar een belangrijker rol voor zichzelf weggelegd ziet.”

Joakim Borgström: “Het planning-agency maakt een voorstel aan de klant die dan ons vraagt wat we er van vinden, we hebben niet echt zelf mediamensen.”

Back to top button
Close
Close