Mobiele betalingen boomen

De coronacrisis heeft de manier veranderd waarop Belgische gebruikers betalen. Mobiele betalingen stegen in 2021 met 62%, zo blijkt uit de laatste cijfers van Bancontact Payconiq. En naar verwachting zal de betaling met QR-code in 2022 doorbreken…

post-image-3

De smartphone en de contactloze bankkaart hebben aanzienlijk terrein gewonnen als betaalmiddel. In 2021 hebben de Belgen opnieuw een groot aantal records gebroken op het gebied van elektronische en mobiele betalingen.

Het aantal mobiele betalingen kende in 2021 een stijging van 62%. En voor het eerst hebben de Belgen vaker contactloos betaald in de winkels dan door hun kaart in een betaalterminal te steken.

De gebruikers hebben niet minder dan 1,9 miljard betalingen uitgevoerd via de Bancontact-kaart, de Payconiq by Bancontact-app en bank-apps die compatibel zijn met de Bancontact- of Payconiq-systemen. Dat is 16% meer dan in 2020. Een historisch record.

De mobiele betalingen onder vrienden van hun kant kenden in 2021 een sterke stijging met 74% tegenover 2020. Ook in de fysieke winkels heeft de smartphone de wind in de zeilen. De Belg heeft immers niet minder dan 10,5 miljoen keer betaald door een QR-code in te scannen aan de kassa via de Payconiq by Bancontact app, of een bank-app die Payconiq aanbiedt, wat een stijging is met 54% tegenover 2020.

Volgens Bancontact Payconiq zal de opkomst van de QR-code op korte termijn nog meer mobiele betalingen genereren. Zo zijn er steeds meer fysieke winkels waar u een aankoop kan betalen door een Payconiq QR-code op hun betaalterminal in te scannen via uw smartphone.

Na de bettaaldienstbedrijven CCV en Payworld, is ook Worldline in december 2021 begonnen de QR-code van Payconiq te integreren in zijn betaalterminals.
Om uw aankopen te betalen, volstaat het de QR-code te scannen met de Payconiq-app of een bank-app die Payconiq bevat.

Back to top button
Close
Close