Hoe digitale consumptie de industrie van de tv-reclame vormgeeft

De digitale revolutie zorgt voor een sterke dynamiek, die alle spelers van de sector dwingt om hun modellen te heroverwegen. De nieuwe gebruikservaringen als motor voor de transformatie van de tv-industrie.

post-image-3

Na een erg ongewoon jaar 2020, markeert 2021 de terugkeer naar een zekere "normaliteit" in de manier van  tv-kijken. Toch maakt de industrie een grondige transformatie door, met kijkgewoonten die voortdurend veranderen.

2020 zag de dagelijkse duur van tv-kijken stijgen omwille van de opeenvolgende lockdowns. In 2021 hebben de  Europese tv-kijkers gemiddeld 3u42 besteed aan het televisiekijken, wat een stijging is van 3 minuten tegenover 2019.


Met Netflix en, in mindere mate Amazon Prime Video bovenaan het klassement, is er een reeks SVOD-spelers met een meer lokale invloed. Tegelijkertijd bieden betaaltv-zenders steeds vaker een niet-lineair bekijken aan van hun originele of exclusieve reeksen, om zich te focussen op de klantervaring.

Het pre-broadcasting (een programma aanbieden op digitale toestellen of platformen vooraleer die op antenne te verspreiden), al enkele jaren een sterke trend,  wordt zet viet aab wak in het Verenigd Koninkrijk. Niet minder dan 250 programma`s werden zo in pre-broadcast uitgezonden in het VK in 2021.
De Britse betaalzender Sky Atlantic zendt zelfs 55% van zijn programma`s op die manier uit.

Daarnaast neemt ook de overstap naar FAST (Free Advertising Supported Streaming TV) toe in de Verenigde Staten.

En openbare omroepen zoals RayPlay in Italië en Arte in Frankrijk tot slot breiden ook hun digitaal aanbod uit, om hun publiek te verbreden..

Back to top button
Close
Close