FCR Media trekt aan alarmbel: 3 op de 4 KMO’s zet nog te weinig in op digitalisering

Uit cijfers van de Digital Economy And Society Index (DESI) blijkt dat 76% van de Belgische KMO’s niet aan e-commerce doet. Ook op andere vlakken zijn de resultaten opvallend laag: slechts 2 op de 3 KMO’s gebruikt social media en slechts 1 op de 4 maakt gebruik van e-facturatie. FCR Media benadrukt het belang van een digitale aanwezigheid en roept KMO’s op om het potentieel ervan niet links te laten liggen.

post-image-3

Drie op de vier Belgische KMO’s (76%) doet niet aan e-commerce en slechts 2 op de 3 KMO’s maakt gebruik van sociale media. Dat blijkt uit de Digital Economy And Society Index (DESI), een Europese monitoring van digitale prestaties van de lidstaten.  Toch is online aanwezigheid erg belangrijk en biedt het veel mogelijkheden. Webshops hebben bijvoorbeeld vaak een positieve impact op de omzetcijfers, en een actieve sociale media-pagina helpt KMO’s om meer bekendheid, betrokkenheid en loyaliteit te genereren.

Bart van der Heijden, CTO bij digitaal marketingbureau FCR Media: “De meeste Belgische ondernemers hebben hun weg naar het internet zeker gevonden, maar we merken dat ze zelden de tijd of de kennis hebben om naast hun dagtaken ook bezig te zijn met het ontwikkelen van een webshop of het onderhouden van een actieve social media-pagina. Nochtans hoeft dit niet zo tijds-en kostenintensief te zijn als veel ondernemers denken.”

Om de online drempel te verlagen voor ondernemers, lanceerde FCR Media het platform Sitee, een webservice die KMO’s moet helpen om snel en eenvoudig allerlei digitale noden in te vullen en zo te streven naar een vlotte e-commerce werking.  Met Sitee wil FCR Media de Belgische ondernemers een digitale hand rijken en zorgen dat ze de voordelen van een goede e-commerce werking voor ogen houden.

Vooral op vlak van e-facturatie zijn er nog grote stappen mogelijk. Uit het DESI-rapport blijkt namelijk dat slechts 1 op de 4 KMO’s (25%) e-facturatie gebruikt. Nochtans biedt e-facturatie vele voordelen. Aan de ene kant is het een duurzame manier van factureren, maar aan de andere kant biedt het ook voordelen op financieel vlak: het zorgt ervoor dat bedrijven sneller betaald worden. Zo komt hun cashflow minder in het gedrang en kunnen bedrijven optimaal functioneren. Dat wil FCR Media bedrijven op een toegankelijke manier laten ondervinden via Sitee’s ingebouwde online betalingsplatform. 

“De afgelopen jaren zagen we in België een positieve evolutie op het vlak van digitale aanwezigheid, maar er is nog veel werk aan de winkel. Als we onze economie future-proof willen maken, moeten we de hand reiken naar onze KMO’s en hen helpen om de sprong te wagen.“, aldus Bart van der Heijden.

Back to top button
Close
Close