Pointerpro haalt 950.000 euro op om consultancybedrijven versneld te digitaliseren

Belgische scale-up creëert automatische adviesrapporten op maat voor ondernemingen in 65 landen.

post-image-3

De meeste consultancybedrijven hebben hun back-office processen al gedigitaliseerd, maar de adviesverlening zelf gebeurt dikwijls nog manueel. De technologie van Pointerpro laat toe om advies op maat te automatiseren en alle expertise die servicebedrijven in huis hebben op één digitaal platform te verzamelen. De scale-up haalt nu 950.000 euro op via een banklening en PMV. Met die kapitaalinjectie wil Pointerpro, dat nu al in 65 landen actief is, verder internationaliseren en investeren in marketing en R&D.

Met de software die Pointerpro ontwikkelt, kunnen consultancy- en andere servicebedrijven hun diensten opschalen door hun eigen human capital slimmer en doeltreffender in te zetten. In een eigen bevraging geven één op twee consultants aan dat de kennis in hun organisatie vooral in de hoofden van de mensen zit en amper gedeeld wordt. Amper één op vier servicebedrijven gebruikt tools om hun consultancydiensten te digitaliseren. Veel consultants stellen telkens hetzelfde type vragen en schrijven elk adviesrapport manueel uit. Zo verliezen ze tijd aan repetitieve administratieve taken. Tijd die ze niet kunnen inzetten op de delen van projecten waar ze met hun expertise echt voor toegevoegde waarde zorgen.

Pointerpro bundelt de kennis van experten binnen bedrijven op één digitaal platform. Daarnaast zetten die bedrijven met de tool zelf online assessments op waarmee ze hun doelgroepen kunnen bevragen. Door de interne expertise te combineren met de input van de externe respondenten creëert de technologie van Pointerpro volledig automatisch gepersonaliseerde adviesrapporten. Zo komt er tijd en ruimte vrij, die consultants kunnen investeren in persoonlijke contacten met hun klanten. 

Grote consultancybedrijven als Capgemini en Deloitte zijn klant bij Pointerpro om hun services te digitaliseren. Farmabedrijf AstraZeneca zet de technologie dan weer in voor astmapreventie: gebruikers geven in welke symptomen ze eventueel ervaren, ze krijgen gepersonaliseerd advies waarmee ze dan naar hun dokter kunnen stappen. Ook kleinere bedrijven doen een beroep op Pointerpro om professioneel advies te democratiseren. Zo gebruikt de Amerikaanse start-up Anasova het platform voor hun website freefinancialplan.com om financieel advies toegankelijk en laagdrempelig te maken.

Technologische innovatie en internationale expansie

Pointerpro groeide sinds de lancering in 2020 elk jaar met bijna 50 procent, puur op eigen kracht. Nu haalt de onderneming voor het eerst extern kapitaal op, bij PMV en via een banklening. Met de kapitaalinjectie van 950.000 euro wil Pointerpro twee jaar eerder de kaap van 10 miljoen euro omzet halen. Het 30-koppige team wordt uitgebreid met data-analisten, developers en marketeers.

Pointerpro zal het opgehaalde geld gebruiken om het productaanbod verder te innoveren en om de internationale expansie te versnellen, verduidelijkt oprichter en CEO Stefan Debois: “We lanceren vandaag al een intuïtief drag & drop-systeem om nog sneller en eenvoudiger adviesrapporten op te stellen. Met ons nieuw Assessment Center kunnen servicebedrijven op hun beurt hun eigen klanten rechtstreeks toegang geven tot de assessments en rapporten via een online portaal. Op die manier kunnen ze hun expertise converteren in een digitale tool die ze kunnen verkopen aan hun klanten op basis van een recurrent licentiemodel.”

“Die technologische upgrade draagt bij aan onze missie: als ondernemingen hun service verder digitaliseren, kunnen ze sneller schalen. Vandaag kunnen veel servicebedrijven alleen groeien als ze extra consultants aanwerven. Op een krappe arbeidsmarkt botsen ze op hun grenzen. Door automatisch adviesrapporten op maat te creëren, en dus repetitieve taken te digitaliseren, kunnen consultants zich focussen op meer uitdagende taken waar de human touch onmisbaar is. Zo worden bedrijven niet alleen productiever, ook de jobtevredenheid van hun consultants gaat omhoog.”

Actief in 65 landen

Pointerpro is wereldwijd in 65 landen actief. Naast het Belgische hoofdkwartier heeft de onderneming ook werknemers in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika. De helft van de markt bevindt zich daar. Met het opgehaalde kapitaal wil Pointerpro nieuwe markten aanboren en het bedrijf nog sterker op de internationale kaart zetten.

Back to top button
Close
Close