Het Luikse bedrijf Glooh sluit een kapitaalronde van 1,5M€ af en verwelkomt strategische aandeelhouders

Glooh, het technologiebedrijf dat een revolutie teweegbrengt op het gebied van digital signage (digitale reclame) door een voor iedereen toegankelijk self-service platform voor campagneplanning aan te bieden, heeft aangekondigd dat het een kapitaalronde van 1,5 miljoen euro heeft afgesloten om de ontwikkeling van zijn activiteiten te versnellen en zijn productstrategie te ondersteunen.

post-image-3

“Digital Out-of-Home" is een formaat dat het grote publiek meestal associeert met de schermen in bushokjes van JCDecaux. Tegenwoordig is het beschikbaar in heel wat omgevingen zoals liften, bioscopen, bedrijfslobby's, sporthallen, wachtkamers of nog verrassender, openbare toiletten. Historisch gezien zijn de adverteerders overgenomen van de papieren reclameborden, die ongeveer honderd nationale merken vertegenwoordigen.

In een tijd waarin de heropleving van de plaatselijke economie van vitaal belang wordt, waarin het GAFA media-aanbod moe wordt, zag Glooh de kans om deze "oudste media ter wereld" te democratiseren binnen het bereik van de plaatselijke handelaars, in slechts enkele klikken en binnen een betaalbaar budget. Het doel? De spelers binnen de gemeenschap in staat stellen om net zo gemakkelijk op straat te communiceren als via de sociale netwerken, naar het voorbeeld van de grote merken die dit medium, dat lange tijd door het publiek als "premium" werd beschouwd, domineren.

Sinds 3 jaar ontwikkelt Glooh een self-service platform met bijzondere aandacht voor de gebruikerservaring. Het bedrijf bezit reeds de inventarissen van Clear Channel, JCDecaux, Imediacenter of Basic-Fit, en heeft goede referenties bij prestigieuze agentschappen zoals Semetis, bedrijven zoals Siemens, Partenamut, WeInvest, Autosphere, evenals heel wat plaatselijke kmo’s.

Glooh begint het jaar 2023 met het ophalen van niet minder dan 1,5 miljoen euro aan niet-verwaterd kapitaal, om zijn ambities na te streven en zijn activiteiten te ontwikkelen.

Tot de nieuwe aandeelhouders behoren publieke investeerders zoals Wallonie Entreprendre via zijn investeringsfonds W.IN.G, Leansquare (Noshaq Group) en business angels zoals Alexis Van de Wyer (ex-CEO AdsWizz) en Chris Bouwer (Founding Partner Adyen).

Tot nu toe werkte Glooh op eigen middelen met een onmiddellijke rendabiliteit die een mooie groei, zowel qua personeel als financieel, in de hand werkte. Nu heeft het bedrijf de ideale maturiteit bereikt om naar een hogere versnelling over te schakelen

Dankzij deze kapitaalronde zal Glooh zijn drie belangrijkste ambities kunnen verwezenlijken:

  • Glooh positioneren als marktleider leider op het vlak van digitale buitenreclame via een sterk merk. Het grote publiek bewust te maken van de kracht en de toegankelijkheid van ruimere en meer eenvoudige Digital Out Of Home dankzij Glooh.
  • Nieuwe gebruikers werven in de Benelux en Noord-Frankrijk - met technieken voor digitale ‘growth’, ondersteund door een Glooh-certificeringsprogramma voor marketeers en digital strategists.
  • Versnellen van de technologische ontwikkelingen op zijn eigen pijler Creammatic en op gegevenssubjecten die zorgen voor intelligentie bij de planning, contentdistributie en prestatiemeting.
    Dankzij de gegevens heeft elk scherm zijn eigen identiteit, wat het mogelijk maakt om veel meer aan te bieden dan zendtijd: intelligente campagnes die volledig onafhankelijk worden gevoerd.
    Op het vlak van MVO spitst de aandacht van het bedrijf zich vooral toe op de meer maatschappelijk verantwoorde integratie van dit formaat in het stedelijke landschap dankzij de betere contextualisering van de informatie op de schaal van een wijk - terwijl het een alternatief biedt voor energie-intensieve online reclame.
    Glooh, dat werd opgericht door Dimitri Themelis, een internationaal vakman binnen de sector met een droom om die "haute couture" campagnes om te zetten in "ready to display", en mede-opgericht door Maximilien Veriter, een tech liefhebber en specialist op het vlak van retail activatie uit Londen, heeft Luik uitgekozen als hoofdkwartier, met inspiratie uit het Midden-Oosten, Europa en Amerika. Er had zich duidelijk een gat afgetekend in de markt voor buitenreclame: toegang tot kleine en middelgrote bedrijven die onmiddellijk met hun

plaatselijke klanten willen communiceren en voor wie sociale netwerken niet meer volstaan. Door zich niet op dit segment te richten, liepen de bureaus een kans mis om hun aanbod uit te breiden en een format te exploiteren waar kleine marktspelers dol op zijn: hyperlokaal, instant.

"Onze ambitie is om Glooh net zo vanzelfsprekend te maken als een Instagram-post op het vlak van buitenreclame. Wanneer je op straat of elders wilt posten, denk je aan Glooh. En in minder dan 5 jaar wordt dit, dankzij het Glooh-team en onze investeerders, werkelijkheid”, aldus Dimitri.

Glooh is ontstaan uit dit verlangen om dit medium terug te geven aan de gemeenschap, zodat het efficiënt gebruikt kan worden zonder tijdverlies. Zo verdwijnen de technologische en operationele wrijvingen van de grote reclamebureaus om plaats te maken voor een reactieve, punctuele en onmiddellijke planning. Een revolutie in digitale buitenreclame.

Back to top button
Close
Close