De Nieuwe Detailhandel Verzet Zich Tegen de Impact van Economische Uitdagingen

Locala, een ad tech-bedrijf gespecialiseerd in geotargeting, lanceert de derde editie van zijn Retail Insights Barometer. Uitgevoerd in samenwerking met het in Parijs gevestigde onderzoeksbureau Marketing Insights, is dit retailtrend rapport gebaseerd op een enquête onder een panel van 3.000 Europeanen.

post-image-3
1. De economische crisis heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag van consumenten en de strategieën van retailers. 

Volgens Benjamin Sekkai, Directeur Noord-Europa bij Locala, "Twee derde van de Europese respondenten richt zich steeds meer op budgetbeperking en 'slimme en nu ige' aankopen." 74% van de ondervraagde Europeanen gelooft in het kopen van goedkope producten. "We zijn inderdaad het tijdperk van de 'prijsstrijd' binnengegaan," merkt hij op. 
"Prijs is de voornaamste zorg geworden voor consumenten, voorbijgaand aan kwaliteit, keuze en snelle levering," voegt hij eraan toe. 

Deze trend, aangedreven door inflatoire druk, moedigt retailers aan om een strategie van 'discountization' te omarmen, waarbij prijsconcurrentie het belangrijkste doel is. 
"Voor 38% van de retailers is het zich toewijden aan lage prijzen de meest effectieve actie om hun verkoop te verhogen. Om klanten aan te trekken, overwegen bijna 1/4 van de retailers om een nieuw loyaliteitsprogramma te lanceren, en 17% koppelen het aan aanzienlijke kortingen." voegt Benjamin Sekkai toe. 

In deze context worden de strategieën van retailers verstoord en ligt de focus op het herstellen van de prestaties. 
"2023 markeert een nieuwe wending in de prijzenslag, en retailers bewapenen zich met oplossingen die artifical intelligence en planning combineren om betere beslissingen te nemen op het gebied van prijsstelling, prijzen nauwkeuriger vast te stellen, de vraagprognoses te verbeteren en productplaatsing te optimaliseren.

2. Winstgevendheidsmodellen worden omvergeworpen en retailers stroomlijnen hun activiteiten door deel te nemen aan een kostenstrijd. De huidige economische situatie dwingt bedrijven om voornamelijk te investeren in aanvoer en technologie om hun kosten te beheersen. 

Na een jaar in 2022 waarin “magazijnautomatisering” en digitalisering de pijlers werden van bedrijfsactiviteiten, blijven bedrijven vertrouwen op nieuwe technologieën om concurrerend te blijven, processen te versnellen en fouten te verminderen. 
"Deze trend weerspiegelt zich in onze interviews met retailers," zegt een adverteerder uit de meubelsector, en ik citeer: "We zijn nog voorzichtiger geworden in het beheren van kostencontrole op elke regel," legt Benjamin Sekkai uit. 
Deze “kostenstrijd” wordt ook uitgedrukt in nieuwe modellen die gericht zijn op winstgevende en duurzame groei. 

3. De "re"-trend wordt steeds wijdverbreid: retailers omarmen nieuwe winstgevende en duurzame modellen. 

Niet verrassend heeft de crisis in de koopkracht geleid tot wat bekend staat als de "re"-trend: hergebruiken, recyclen, renoveren, doorverkopen of repareren.
"44% van de Belgen geeft aan dat ze steeds meer gebruik maken van tweedehands en opgeknapte producten," merkt Amaury Laurentin, Directeur van Marketing Insights, op om deze trend te illustreren. 
Terwijl eco-verantwoorde consumptie een concurrerend prijsalternatief biedt voor consumenten, wordt deze ook gedreven door een oprechte zoektocht naar duurzame consumptiepatronen. "Volgens ons onderzoek gelooft 42% van de Belgen dat we geen producten meer zouden moeten consumeren die geen transparantie bieden in hun productiecyclus," benadrukt Benjamin Sekkai. 

De COVID-periode heeft duidelijk de opkomst van de "Nieuwe Detailhandel" gemarkeerd, en de economische crisis die daarop volgde heeft de sector gedwongen zich aan te passen aan nieuwe consumentengedragingen. In het licht van de crisis verzet de Nieuwe Detailhandel zich. 

 
Back to top button
Close
Close