Belg wil geen digitale identiteitskaart op smartphone

Onderzoek van Deloitte: Belg gebruikt smartphone steeds vaker om gezondheid te monitoren en te bankieren, maar staat niet open voor digitale identificatieoplossingen.

post-image-3
Ieder jaar peilt Deloitte in zijn Digital Consumer Trends Report naar de technologiegewoonten van consumenten over heel Europa. Ook dit jaar zijn er een aantal interessante conclusies over het technologiegebruik van de Belg. Zo blijkt dat we graag betalen met onze smartphone, maar dat we voor het surfen en online shoppen toch vasthouden aan de laptop. Wat opvalt is dat we de smartphone ook steeds vaker gebruiken om onze gezondheid te monitoren en dat we die gegevens ook graag zouden delen met onze huisarts. Voor volledig digitale identificatieoplossingen, zoals een digitale identiteitskaart op de smartphone, staat de Belg dan weer minder te springen.
 
Eén op twee gebruikt smartphone voor fysieke betalingen
We gebruiken onze smartphone steeds vaker om onze bankzaken te regelen. Zo is het glazen touchscreen in onze broekzak het middel bij uitstek om online te bankieren of om fysiek te betalen in de winkel. Uit het onderzoek van Deloitte blijkt nu dat één op twee Belgen zijn smartphone geregeld gebruikt om fysieke betalingen te doen.

Voor sommige zaken houden we toch liever vast aan andere alternatieven. Streamen doen we bijvoorbeeld liever op de televisie en om online te surfen of te shoppen houden we vast aan de vertrouwde laptop.
 
71% wil geen digitale identiteitskaart op smartphone
Hoewel we onze bankkaart steeds vaker inruilen voor de smartphone, lijken we wel vast te houden aan de fysieke identiteitskaart. Zo blijkt uit het onderzoek van Deloitte dat maar liefst 71% van de Belgen geen digitale identiteitskaart op de smartphone zou willen hebben. Ook van een digitaal rijbewijs zijn de meesten (79%) geen fan. Hoewel we de smartphone dus wel vertrouwen voor de toegang tot onze bankrekeningen, lijken we met onze identiteit toch iets voorzichtiger te zijn.

“We merken een grote terughoudendheid bij mensen wanneer het aankomt op het gebruik van de smartphone als identificatieoplossing. Vaak is dit niet per se door een wantrouwen van de technologie - want we gebruiken het toestel al om onze bankzaken te regelen - maar eerder een reactie op de centralisatie van alles in ons leven rond de smartphone. Voor sommige zaken lijken mensen gewoon nog graag te vertrouwen op de ouderwetse kaart, die het ook doet wanneer de batterij van hun smartphone leeg is. Zo stellen we vast dan 1 op 2 Belgen niet alleen weigert om hun identiteitsdocumenten volledig te digitaliseren, maar ook voor de sleutels van hun huis en auto het liefst rekent op aloude vertrouwde oplossingen”, aldus Vincent Fosty.
 
Batterijduur is belangrijkste criterium voor smartphone
Het onderzoek peilde ook naar wat consumenten het belangrijkste vinden bij de aankoop van een smartphone. Daarbij staan de batterijduur (39%), het gebruiksgemak (34%) en de opslagcapaciteit (27%) met stip bovenaan. De duurzaamheid en de ecologische impact van het toestel zijn voor consumenten het minst belangrijk. Het toont aan dat de steeds belangrijkere rol van de smartphone in ons leven ook een impact heeft op de eisen die we eraan stellen.

“Het feit dat de batterijduur het belangrijkste criterium is voor consumenten, is het gevolg van de steeds prominenter wordende rol van de smartphone in ons dagelijks leven. Omdat we het toestel voor steeds meer belangrijke zaken gebruiken, is het voor consumenten ook cruciaal dat ze er doorheen de dag op kunnen blijven rekenen zonder zich zorgen te hoeven maken dat hun smartphone uitvalt door een lege batterij”, concludeert Vincent Fosty.
 
Helft van Belgen die gezondheid monitoren via smartphone willen die gegevens ook delen met huisarts
De laatste jaren is het gebruik van wearables zoals smartwatches en fitness trackers sterk toegenomen. Door de groeiende markt, gebruiken steeds meer consumenten hun smartphone om hun gezondheid te monitoren. Zo telt bijna de helft van de volwassenen met een smartphone dagelijks zijn stappen. Iets meer dan een kwart monitort zijn hartslag en 21% houdt gegevens bij over zijn slaappatroon. Slechts 34% houdt helemaal geen gezondheidsgegevens bij.

Er is hierbij een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Zo meten mannen (29%) vaker hun hartslag dan vrouwen (23%). Vrouwen (51%) meten dan weer vaker het aantal stappen dan mannen (44%). Het zijn over het algemeen vooral jongeren (18j-24j) die hun gezondheid het meest in de gaten houden via hun smartphone.

“Wat opvalt is dat meer dan de helft van de ondervraagden die gezondheidsgegevens monitoren met hun smartphone (54%), die gegevens ook graag willen delen met hun huisarts. Hoewel we dus terughoudend zijn om digitale identificatieoplossingen toe te laten, zien we minder graten in het delen van persoonlijke gezondheidsgegevens met een arts”, aldus Vincent Fosty.
Back to top button
Close
Close