Het opstellen van een social media policy: tips en praktijkvoorbeelden

Een van de aspecten bij het opzetten van een social media marketing strategie is het definiëren van een zogeheten social media policy, zeg maar een reeks richtlijnen voor je bedrijf betreffende de strategie en het gebruik van sociale media. Waarom doe je dat? Deels omdat je het kunt gebruiken als een publieke boodschap naar je klanten, partners en de media toe. Je toont er in hoe je je engageert om actief deel te nemen aan online conversaties, naar je partners te luisteren etc.

post-image-3

Het bekend maken van je social media beleid toont dat je een open en participatieve onderneming bent.

Maar het is natuurlijk veel meer dan dat. Ook voor je werknemers is een social media policy essentieel. Het geeft iedereen binnen het bedrijf een idee wat je met je social media marketing strategie wilt bereiken en bovendien biedt het hen adviezen over hoe om te gaan met sociale media.

Je kunt het ook als een soort ‘instructies’ zien maar leg daar niet de nadruk op, het is negatief en restrictief. Nodig je werknemers eerder uit om deel te nemen aan je social media marketing activiteiten.

Leg je werknemers niet aan banden: nodig ze integendeel uit om mee te doen

Natuurlijk hangt het niveau van participatie daarbij af van de functie van de werknemer. Is het iemand die officieel voor het bedrijf kan en mag spreken? Je zult andere richtlijnen hebben voor pakweg PR-verantwoordelijken, het management en mensen die niet publiek naar buiten treden als vertegenwoordigers.

Anderzijds moet je beseffen dat tegenwoordig zowat iedereen één of ander sociaal medium gebruikt en dat je werknemers daarbij ook wel eens zullen “praten” over je bedrijf.

Je kunt hen dus beter tips aanreiken en zelfs motiveren door positieve richtlijnen op te stellen. Noem ze eerder “suggesties”.

Waarom zou je enkel bepaalde groepen werknemers betrekken in je sociale mediaverhaal? Waarom niet iedereen aanzetten tot participatie? Zeker die werknemers die al wel wat ervaring hebben met sociale media.

Je zult sowieso een stuk social media ‘training’ moeten voorzien om de ‘social media policy’ toe te lichten.

Waarom zou je gemotiveerde werknemers niet laten deelnemen aan een meer geavanceerde training en zo je “social media team” vergroten. Wedden dat je werknemers het zouden op prijs stellen?

Hoe meer blogs, Twitter accounts en andere social media ‘stemmen’ je intern hebt, hoe beter!

Twee mooie voorbeelden van hoe je één en ander in de praktijk kunt aanpakken:

- Het voorbeeld van IBM
- Het voorbeeld van Coca-Cola

Back to top button
Close
Close