Het is mogelijk om te voorspellen wat onze volgende vrienden op Facebook zullen zijn

Jure Leskovec, onderzoeker aan Stanford, werd door Microsoft bekroond voor zijn analyse van de activiteit op sociale netwerken. Volgens de wetenschapper is het mogelijk om 50% van onze toekomstige vrienden op het net te voorspellen.

post-image-3

Zijn onderzoek had betrekking op de sporen van menselijke activiteit die iedereen op het internet achterlaat. De artikels die men leest op een website, de postings die men achterlaat op een blog, of de tweets die men verzendt: het zijn allemaal indicatoren die de onderzoeker gebruikt heeft om onze keuze van vrienden te voorspellen.

Onze virtuele vriendschappen worden niet toevallig gesloten. Jure Leskovec heeft het bewezen want hij slaagde erin om op voorhand de namen te geven van de helft van de nieuwe vrienden van internaut-proefkonijnen. En dit percentage, zegt hij, zou in de toekomst nog kunnen stijgen.

Met zijn techniek zou men ook de ideale omvang kunnen bepalen van een vriendenkring. Wordt die kring groter dan dat ideaal, dan zou het netwerk aan vitaliteit en efficiency inboeten. Wat ook betekent dat de beste vriendenkring daarom niet meteen de grootste is.

Leskovec heeft ook de Instant Messenger community onderzocht. Hij besluit hieruit dat elk individu zich op 6,6 stappen bevindt van elk ander lid van de boodschappendienst. Een bekende stelling, die zegt dat wanneer men de vriend van een vriend van een vriend.... kent (6 tot 7 keer stappen), iedereen de hele Belgische bevolking zou kennen.

Het probleem is om te weten hoe men de (6 of 7) goede verbindingen moet leggen om de gewenste persoon te bereiken.

En onze onderzoeker stopt daar niet. Hij bestudeert nu ook de online media en tracht een algoritme te vinden waarmee men een model kan opstellen van de mate waarin nieuwsartikels al dan niet gelezen worden. En ook hoe het nieuws veranderd wordt op het web. Zijn studie zou kunnen aantonen hoe iemands politieke houding de manier beïnvloedt waarop hij informatie verwerkt. Hij geeft het voorbeeld van een lang citaat van president Barak Obama dat samengevat zal worden op een manier die afhangt van de mening van de internaut, vooraleer hij die doorvertelt.

Hij heeft al vastgesteld hoe berichten zich verschillend verspreiden naargelang het platform dat de informatie gepubliceerd heeft. Logischerwijze wekt wat online gezet wordt door nieuwsdiensten sneller de aandacht dan nieuws gepubliceerd op een blog, dat pas later de interesse wekt. Voor al zijn inspanningen werd Leskovec beloond met een studiebeurs van 100.000 euro per jaar gedurende twee jaar.

Back to top button
Close
Close