"Cloud Center of Excellence" bij Belgische bedrijven: onbekend is onbemind"

Bijna alle bedrijven maken in meer of mindere mate gebruik van de cloud, want die is de kern van elke digitale transformatie. Toch bezit amper 15% van de Belgische bedrijven er een.

post-image-3

Het is vandaag onmogelijk om zich de zakenwereld in te beelden zonder cloud. Bijna alle bedrijven maken er in meer of mindere mate gebruik van, vermits de cloud de kern vormt van elke digitale transformatie.

Gezien het groeiend belang van de budgetten die ervoor uitgetrokken worden, wordt het concept "Cloud Center of Excellence" (CCoE) over de hele wereld essentieel. Een vorm van intern delen van expertise en kennis van de cloud, om de technologie beter onder de knie te krijgen.
Het doel van een CCoE, die kan bestaan uit IT- en commerciële experts, is de uitrol "in de cloud" efficiënter te maken en de aanvaarding ervan binnen het bedrijf te versnellen.

Nochtans kent 62% van de bedrijven in België het concept "Cloud Center of Excellence" helemaal niet, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Insight. En van de 37% die beweert dit te kennen, zegt slechts een kleine helft een CCoE opgezet te hebben.

Opmerkelijke cijfers, wanneer men weet dat de bedrijven die over een CCoE beschikken, in staat zijn om er bepaalde taken aan toe te vertrouwen, zoals de optimalisering van de beveiliging (68%), de verhoging van de prestaties (59%), het bewaken van de cloudgovernance (55%), of kostenbeheersing (55%).

Zoveel taken die in feite nog eens bij de belangrijkste IT-uitdagingen van de bedrijven komen in 2022 (beveiligde toegang op afstand, op de cloud gebaseerde productiviteitsoplossingen voor kantoor, samenwerkingssystemen voor de teams).

Uitdagingen die onlosmakelijk verbonden zijn met de cloud en die het nog veel relevanter maken om een CCoE op te zetten binnen elke organisatie. Want een migratie naar de cloud verloopt niet altijd zonder horten en stoten. Het kan gebeuren dat de technologische omgeving niet volledig conform is, dat het meer kost dan voorzien, of dat die gewoon niet voldoende schaalbaar is voor de behoeften van het bedrijf. Zoveel scenario`s die van de CCoE een belangrijke tool maken om alle cloudgerelateerde problemen bij een bedrijf te remediëren.

De meeste providers van clouddiensten, zoals AWS, MS of Google, leveren zeer nauwkeurige informatie over hoe een dergelijke CCoE te configureren. Maar men moet in de praktijk toch nog altijd beschikken over een competent team dat een CCoE kan beheren.
Het kan zijn dat deze expertise al binnen het bedrijf voorhanden is. Maar dat is lang niet altijd het geval, zo blijkt uit het onderzoek van Insight. Want de helft van de ondervraagde professionals (51%) vindt moeilijk gekwalificeerde IT-profielen.
Nochtans is een van de oplossingen om beroep te doen op externe experten die gespecialiseerd zijn in cloud-implementatie en digitale transformatie.
"Het huwelijk tussen interne en externe teams kan van een CCoE een erg krachtig instrument maken", zo besluit het onderzoek van Insight.

Back to top button
Close
Close