Advertentiemarkt treedt uit de crisis!

Het is officieel: de Belgische reclamemarkt trad in 2010 uit de crisis, en kende een wereldwijde groei van bijna 10%.

post-image-3
Volgens cijfers van de CIM, gebaseerd op de officiële tarieven van de reclameregieën, groeide de globale reclamemarkt in 2010 met 9,3 procent. Adverteerders investeerden zo’n 3466 miljard euro in de audiovisuele media en het internet, tegenover 3170 miljard in 2009.

Eind 2010, was Procter & Gamble de grootste adverteerder in België, met een gespendeerd advertentiebudget van 117 miljoen eurp (een groei van 41% i.v.m. 2009), voor Unilever (109 miljoen) en Belgacom (69 miljoen).

De investeringen op het internet stegen met 30% tot 168,3 miljoen euro (niet inbegrepen: de aanzienlijke investeringen in advertenties op de zoekmotor Google alsook in andere niet door de CIM erkende media), tegenover een groei van 13% in de TV. Deze laatste blijft het voornaamste advertentiemedium in België met 1,4 miljard euro.

De dailies (768 miljoen) en de magazines (296,7 miljoen) stegen met 5%, en de gratis pers deed met minder goed (daling van 7%). Adverteren in de bioscoop en op displays kenden in 2010 ook een lichte stijging aan populariteit.
Back to top button
Close
Close