Recruteren via de sociale media: werkt het?

Volgens het studiebureau Heliview ontwikkelt de recrutering via LinkedIn, Hyves en facebook (spot-a-job.nl en Netwerven.nl voor de Nederlanders) zich razendsnel.

post-image-3
Volgens de enquête zal in 2010 één bericht op 5 dienen ter recrutering. 

Volgens de analisten van Heliview onderscheidt de recrutering via de sociale netwerksites zich van andere methoden van online recrutering door de persoonlijkheid van de methode. Waar ‘gewone’ recruteringswebsites vooral kandidaten zoeken met een traditioneel profiel, richten de sociale recruteringswebsites zich op kandidaten met een “high potential profile”. Dit maakt van de sociale netwerken een pool waarop steeds meer wordt gezocht door recruteerders.

Uit de studie over de recrutering via sociale media (december 2010) blijkt dat vooral Nederlandstalige werkgevers gebruik maken van deze nieuwe methoden van recrutering.

Nochtans werd de effectiviteit van deze media nog niet bewezen. Het slagingspercentage voor aanwerving via sociale media zou 40% bedragen, terwijl dit percentage 70% bedraagt voor de gewone recruteringswebsites. 
Back to top button
Close
Close