Interactieve TV is dood, lang leve interactieve TV

Het moet drie of zelfs vier jaar geleden zijn dat ik bij de Nationale Loterij een presentatie ging doen over interactieve digitale televisie en wat dat allemaal zou betekenen voor de mensen. Toen nog steevast iDTV genoemd, ondertussen is bij Telenet (toen de pionier) de "i" van interactive weggehaald, en bij Belgacom spreken ze over TV tout-court. En samen met de "i" zijn ook de grote beloften van interactiviteit in een diepe lade verdwenen.

post-image-3
Aan het einde van de vorige eeuw betekende interactiviteit dat je op een knop kon klikken, en dat er vervolgens dankzij de hyperlink erachter iets gebeurde. Voor de technofielen onder ons was dit een revolutionair idee, maar de doorsnee gebruiker had daar veel minder boodschap aan. Als ik aan mijn voordeur op de belknop duw gebeurt er toch ook iets, is mijn huis dan interactief? Neen dus. Het heeft een paar jaar geduurd eer we met z'n allen uitgevist hadden hoe we internet technologie konden aanwenden om echte interactiviteit te creëren. En dat noemen we vandaag web 2.0.

Maar hoe interactief is interactieve TV dan? Helemaal niet als je het mij vraagt. Een rode bol in het hoekje van je scherm tijdens een TV spot, die dan leidt naar een veredelde brochure op je scherm, dat is geen interactiviteit. En toch is dit "het neusje van de zalm" in interactieve reclame op TV. En dat terwijl op het internet allerhande écht interactieve toepassingen te vinden zijn. Podshow.com laat je toe slimme kanalen met video content te maken, die je dan vervolgens op je AppleTV, iPod Touch of je PC kan bekijken. Bij Joost en op sommige internet radio stations kan je chatten, of twitteren, of video conferencen met gelijkgezinden. En op onze interactieve TV, daar kunnen we soms al wel eens op een rode knop drukken.

Als je bekijkt waar internet TV stond toen interactieve TV werd aangekondigd, dan begrijp ik het initieel enthousiasme wel. Ik was toen ook een grote fan, want op het web was video en audio nog iets exotisch. Maar ondertussen heeft het 'open' internet zo'n inhaalbeweging gemaakt dat je je kan afvragen of er nog wel een toekomst is voor interactieve TV. Het is niet verwonderlijk dat we overal niche-TV-kanalen zien opduiken op het internet. Denk maar aan CarChannel dat stilaan uitgroeit tot een volwaardig internet TV concept en de jobsites Jobat en Vacature die elk hun kanaal lanceerden, hoewel de interactiviteit voorlopig ook daar nog ver te zoeken is.

De reden van die inertie in het interactieve TV gebeuren is volgens mij het walled-garden-denken. De naam alleen al doet terugdenken aan middeleeuwse kloosters waar vooral veel werd nagedacht over het goed van het klooster, zonder zich veel te bekommeren om de pachters buiten de muren. Gelukkig is het internet open, en daar kan iedereen zijn steentje bijdragen aan een interessanter media landschap. Zowel enthousiaste amateurs als slimme adverteerders bouwen vandaag platformen uit die hun boodschap de wereld insturen op een creatieve en écht interactieve manier. En als de interactieve TV-jongens straks over het muurtje van hun walled garden zullen kijken, gaan ze merken dat het publiek ondertussen andere oorden heeft opgezocht.

En wat zal de toekomst brengen? Digitale TV zal nog niet zo snel verdwijnen, al was het maar omdat we straks en-masse verplicht zullen worden om van analoog naar digitaal te gaan bij de analoge switch-off. Maar als die TV niet écht interactief wordt dan zullen de digiboxen niet eens volstaan om de dalende trend waarin de TV momenteel zit te compenseren. De flat-screen TV's van dit land zijn meer dan klaar om verbonden te worden met Apple TV's, Mediacenters, X-boxes en Playstation en dan heb ik het nog niet over de iPhone, die slechts 74 dagen na zijn lancering al de kaap van het miljoen verkochte exemplaren haalde.

Hoog tijd om een paar walled gardens af te breken!

Akkoord, niet akkoord? Laat het horen op http://www.ibert.be/
 
Back to top button
Close
Close