Studie: klantbehoud centraal tijdens recessie

Hoewel men volgens ondergetekende in een recessie vaak beter wat meer kan investeren in het binnenhalen van nieuwe klanten en dus in reclame, blijken de meeste Europese bedrijven zich tijdens zo een recessie evenwel vooral te focussen op klantbehoud.

post-image-3
Dat blijkt uit een onderzoek van SPSS dat uiteraard niet rouwig is om dergelijke conclusies.

SPSS commercialiseert immers Predictive Analytics-software waarmee organisaties klantinformatie verzamelen, hun gedrag en voorkeuren voorspellen, en het verkregen inzicht inzetten om problemen als klantverloop, risico en fraude op te lossen.

SPSS over de conclusies van het onderzoek: “34 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat het behouden van klanten de hoogste prioriteit heeft, tegenover slechts 8 procent die zegt zich te richten op het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit resultaat is een enorme ommekeer in vergelijking met voorgaande jaren. Toen gaf 40 procent van de organisaties aan dat ze zich voornamelijk bezighielden met het binnenhalen van nieuwe klanten. Door de huidige economische situatie is het klantverloop groot. Aangezien het vaak veel kostbaarder is om nieuwe klanten binnen te halen dan bestaande klanten te behouden, zien organisaties zich genoodzaakt om zich te richten op het behoud en de groei van bestaande klanten in plaats van het constant genereren van nieuwe business. Zo geeft ook 68 procent van de ondervraagden aan dat het verzamelen en analyseren van klantfeedback de komende twee jaar een belangrijk middel is om klanten te behouden en de klanttevredenheid te verhogen”.

Back to top button
Close
Close