Marketing in tijden van economische crisis

Het Amerikaanse merkadviesbureau Verse Group en Jupiter Research hebben een studie uitgevoerd die toont welke veranderingen inzake ‘brand marketing’ nodig zijn in de huidige economische crisis.

post-image-3

De studie, die de veelzeggende naam  "A Shift in Marketing" kreeg, kwam er op basis van een bevraging van senior marketeers bij 101 grote bedrijven. Die marketeers geloven dat ‘brand marketing’ gebroken is. En die ‘breakdown’ wordt vergroot door de economische malaise.

Als bedrijven snel willen herstellen, zullen ze een stoutmoedige nieuwe aanpak moeten huldigen op het vlak van branding, gebaseerd op ‘(merk)verhalen’. Voor de lezers van deze site allicht geen nieuwigheid maar blijkbaar nu meer dan ooit aan de orde van de dag.

Onder de belangrijkste bevindingen van de studie noteren we dat traditionele merkpositionering en –reclame hun efficiëntie kwijt zijn en bedrijven nieuwe ‘verhalende’ benaderingen moeten huldigen.

Verder lezen we dat de top drie trends in die nieuwe beweging de shift naar niet-traditionele media, de adoptie van ‘brand stories’ en het gebruik van design als een competitief voordeel zijn.

Randall Ringer van de Verse Group drukt het zo uit: “Grote adverteerders hebben een aantrekkelijk merkverhaal nodig om de harten en geesten van hun klanten te betrekken”. Niet letterlijk vertaald, mooi gezegd maar niks nieuws onder de zon. En in tijden van crisis meer waar dan ooit.

Back to top button
Close
Close