Instagram en Facebook passen zich aan de DSA-wetgeving aan

Om zich in regel te stellen met de normen van de Europse Digital Services Act moeten Instagram en Facebook hun praktijken aanpassen en de internetgebruikers toelaten om, als zij dat willen, de aanbevolen content te verwijderen.

post-image-3

Zoals al een tijd geleden aangekondigd was, zal Meta, het moederbedrijf boven Instagram en Facebook, de nodige maatregelen nemen om te voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving, opgelegd door de Digital Services Act (DSA). Een van die regels vereist met name de mogelijkheid om de aanbevelingslogaritmes volledig te uit te schakelen.

Vele jaren werd content aanbevolen, waardoor bepaald kon worden welke postings het beste pasten bij de internaut op basis van zijn activiteit op het platform. Nu ziet het bedrijf zich echter verplicht om de gebruikers de totale controle te geven om die aanbevolen content te verwijderen.

Alhoewel het op Instagram al mogelijk was om die in de newsfeed uit te schakelen, zal dat voortaan ook verplicht zijn bij het vertonen van Stories en Reels.

Volgens L’Usine Digitale vereist de DSA dat de platformen een optie bieden zonder algoritme, zodat de gebruikers enkel de content zien van de mensen die zij volgen.


Deze wijzigingen gelden enkel voor de Europese internetgebruikers. Meta geeft zich echter niet gewonnen: het wil zijn waaier tools uitbreiden door een nieuwe API voor onderzoekers te ontwikkelen, die gepaard gaat met nieuwe pagina’s met een gedetailleerde uitleg over de werking van zijn algoritmes, aldus L’Usine Digitale.

Back to top button
Close
Close