Hoe eBay de verkoop bij kleine bedrijven een duwtje in de rug geeft

eBay is een wereldreferentie in zijn sector, een echt maatschappelijk fenomeen sinds het in 1995 opgericht werd. De online veilinggigant die zich volledig op internationale operaties richt, kent geen crisis. Integendeel: deze Amerikaanse marktplaats lijkt in geweldige Olympische vorm met zijn 185 miljoen actieve gebruikers en 26,6 miljard inkomsten in het 4e kwartaal 2020. Bas Liethoff, Senior Manager EU Cross Border Markets bij eBay, onthult de strategie waarmee het bedrijf België verder veroveren wil, en analyseert de commerciële opportuniteiten die het platform aan partners, bedrijven en resellers biedt.

post-image-3

- Kan u ons eBay België in enkele cijfers schetsen en een tipje van de sluier lichten over uw verkoopstrategie?

Het bedrijf eBay maakt alleen globale financiële data bekend, dus niet specifiek voor België. Maar in 2020 kenden wij een fantastisch jaar, met 26,6 miljard dollar bruto-inkomsten in het 4e kwartaal 2020, waarvan 59% afkomstig was van internationale operaties. Miljoenen kopers en verkopers over de hele wereld met elkaar in contact te brengen, dat is onze commerciële strategie. Wij bieden dus privépersonen, ondernemers, bedrijven en organisaties klein en groot economische en zakelijke kansen aan.

De afgelopen jaren hebben wij ons in België gefocust op de internationale grensoverschrijdende handel. Wij hebben verschillende partnerschappen opgestart met technische integratoren, e-commerce adviesbureaus en commerciële partners in België en Nederland. Met die strategie willen wij de Belgische bedrijven helpen om hun activiteiten in het buitenland te ontwikkelen, door uit te voeren naar Duitsland, Frankrijk en tal van andere landen. De 185 miljoen kopers die op eBay actief zijn, bieden de Belgische bedrijven een enorme kans om internationaal uit te breiden.

- Hebt u recent uw bedrijfsmodel aangepast? Hoe verdient u geld met uw diensten, en hoe deelt u uw inkomsten met de verkopers?...

eBay was oorspronkelijk een online veilingsite, maar het is ondertussen uitgegroeid tot een wereldwijde marktplaats met een enorme verscheidenheid aan artikels. Alhoewel er nog altijd veel veilingen zijn van tweedehands- of gereviseerde goederen, is meer dan 80% van de producten die u op eBay vindt nu nieuw. Wij bieden verkopers de mogelijkheid om een laagdrempelig een bedrijf op te bouwen, ongeacht hun grootte, hun herkomst of geografische ligging. Deze strategie zorgt ervoor dat wij nooit de concurrentie aangaan met onze verkopers. Met andere woorden: als onze verkopers succes hebben, dan winnen ook wij.

Onze strategie om samen te werken met verkopers helpt hen om hun verkoop wereldwijd te verhogen; in ruil betalen zij ons een vergoeding die gaat van een abonnement tot commissie op de verkoop. Het abonnement voor winkels is bijzonder interessant voor Belgische en Nederlandse verkopers, en dan vooral bij grensoverschrijdende handel. De verkopers zijn vrij om zelf hun prijs te bepalen, een verzendpartner te kiezen, en zij blijven meester van hun bedrijf en hun merk.

- Wat zijn de gevolgen van de Covid-19-pandemie op de activiteiten van eBay? Hebt u een verandering gezien in het gedrag van de gebruikers van uw platform?...

Uiteraard heeft eBay geprofiteerd van de explosieve vraag naar e-commerce als gevolg van de lockdowns in de hele wereld. Wij hebben een verschuiving gezien bij de soorten producten die de klanten meer kopen, want de mensen hebben zich aan het 'nieuwe normaal' van de gezondheidscrisis aangepast. Zo is de verkoop van kantoorapparatuur zoals schermen en routers enorm gestegen. Veel mensen hebben deze periode ook aangegrepen om een nieuwe hobby te kiezen. Zo was er een explosieve stijging bij de aankopen voor fitnessapparatuur voor thuis, zoals yogamatjes en gewichten. Velen maakten ook van de gelegenheid gebruik om het huis wat op te frissen, waardoor er meer producten verkocht werden in de categorieën doe-het-zelf en huis & tuin.

- Biedt u B2B- en B2C-diensten aan bedrijven en grote verkopers aan? Hoe spoort u consumenten aan om gebruik te maken van uw diensten?...

Wij helpen Belgische bedrijven de kansen beter te benutten die de 185 miljoen actieve kopers op het platform hen bieden. Daarom bieden wij abonnementsdiensten, promo's, toegang tot tools voor dataverzameling, reclame en marketing, evenals logistieke diensten. Wij adviseren de verkopers ook over bevoorradingsmogelijkheden in het buitenland. Sinds het begin van de pandemie hebben wij een reeks maatregelen aangekondigd om de KMO te ondersteunen, zoals het kwijtschelden van kosten, het verlengen van betalingen en hulp bij account management.

- Wie zijn uw belangrijkste concurrenten in België en hoe onderscheidt u zich van hen?

Alhoewel Bol.com en Amazon onze belangrijkste concurrenten zijn in België, focussen wij ons eerder op grensoverschrijdende dan op binnenlandse handel, door Belgische verkopers te helpen meer inkomsten in het buitenland te genereren.

Het belangrijkste element dat ons onderscheidt van anderen is dat wij 100% een marktplaats zij en geen retailer. Wij zijn geen concurrenten van onze verkopers.

- Hebt u een strategie om de klantervaring op uw platform te verbeteren en zo ja, waaruit bestaat die? Wat doet u concreet om transacties op uw platform te vereenvoudigen?...

Na de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, zal eBay de klantervaring in België versterken door de betalingen te beheren. Wij ontwikkelen een marktplaats die eenvoudiger en moderner is, en ten dienste staat van de klanten. Zo willen wij de autonomie van de mensen verhogen en voor iedereen economische opportuniteiten creëren. Iedereen wint erbij wanneer wij voor onze klanten de betaalervaring van het begin tot het einde beheren. Binnenkort bieden wij de kopers verschillende betaalopties aan, inbegrepen kredietkaarten, debetkaarten en PayPal.

Op de iPhone en iPad zal u kunnen betalen met Apple Pay. En met Google Pay kan u betalen vanuit de eBay app voor Android. Wij willen hiermee de winkelervaring van begin tot eind verbeteren, ongeacht hoe de koper wil betalen. Omdat eBay de betalingen beheert, kunnen wij een meer gestroomlijnde ervaring bieden tijdens het aankoop- en postorderproces. Meer dan ooit houden onze teams voortdurend de feedback van klanten in het oog waardoor wij de betaalervaring nauwkeurig kunnen verfijnen op basis van die feedback.

- Wat is het typisch profiel van uw belangrijkste gebruikers? Hebt u cijfers over het aandeel mobiele gebruikers en wat is uw mobiele strategie?...

Onze klanten zijn demografisch zeer divers en bestrijken alle leeftijden, alle genders, met zeer verschillende achtergrond. De verkopers van hun kant zijn bedrijven van alle mogelijke omvang.

eBay heeft zijn mobiele app in 2008 gelanceerd en is die sindsdien blijven verbeteren. Onze app werd in 2020 meer dan 50 miljoen keer gedownload. Bijna de helft van de wereldwijde verkopen werd via de app verricht, en de aankopen via de app blijven sneller groeien dan de totale verkopen.

Verkopers met een winkelpagina zagen het aantal bezoeken aan hun vitrine vanop de mobiele app gemiddeld met 20% stijgen. Het totaal verkoopvolume op het mobiele toestel bedroeg in het vierde kwartaal van verleden jaar 16,7 miljard dollar.

Daarom raden wij onze verkopers aan om hun strategie bij het oplijsten van producten aan te passen aan de smartphone, door de lijsten met artikels beter toegankelijk en doorzoekbaar te maken.

- Welke nieuwe kansen zouden aangegrepen moeten worden in het kader van de Covid-19-crisis?

Al meer dan 20 jaar ondersteunt eBay de retailers en KMO door hen een betrouwbaar platform te bieden waar zij online extra inkomsten kunnen genereren. De verschuiving van de verkoop naar online is vandaag de dag de kans om te overleven en een echte opportuniteit voor elk merk, maar in het bijzonder voor kleine retailers die gedwongen zijn hun fysieke winkels te sluiten. Het platform biedt een praktische en gemakkelijke optie voor die kleine bedrijven om in deze moeilijke tijd online te verkopen en inkomsten te genereren. Met een minimale investering hebben de kleine retailers via eBay een vitrine die wereldwijd bekeken kan worden en kunnen zij meer dan 185 miljoen klanten wereldwijd bereiken. Wij hebben vastgesteld dat veel meer Belgische bedrijven zich op eBay aanmelden en inkomsten genereren via grensoverschrijdende handel.

- Verwacht u nieuwe diensten of partnerschappen in 2021?

We zien een groeiende vraag naar meer duurzame producten, van herbruikbare rietjes en waterflessen tot ecologische schoonmaakproducten. De trend om bewuster en milieuvriendelijker te kopen heeft ook geleid tot een echte hausse in tweedehandsverkopen op het platform. Duurzaamheid is voor ons meer dan een trend of een modewoord. Duurzaamheid maakt vanaf het begin deel uit van het DNA van eBay, en het is nog altijd de motor achter tal van innovaties en projecten op onze online marktplaats. Zo'n nieuwigheid die wij introduceerden is het label "certified refurbished", waardoor u producten die door deelnemende handelaars gerenoveerd zijn, nog gemakkelijker kunt vinden. De kopers kunnen tot 30% besparen in vergelijking met de nieuwprijs, met toch de gebruikelijke bescherming voor de koper.

We zullen de eBay-bedrijven die gerenoveerde en gerecycleerde producten verkopen vermelden op een speciale startpagina. We hebben onlangs trouwens een waarborg van 12 maanden gelanceerd op veel gereviseerde producten, zodat de koper met een gerust hart voor  een tweedehandsartikel kan kiezen.

- Wat zijn uw commerciële ambities voor de Belgische markt in 2021?

We willen onze strategie voor grensoverschrijdende handel verderzetten, en zo de favoriete optie worden voor Belgische verkopers die zich focussen op handel in het buitenland.

Wij willen ook de nadruk blijven leggen op de ondersteuning van kleine en middelgrote bedrijven. En het gecertificeerde renovatieprogramma verderzetten door er zoveel mogelijk Belgische bedrijven bij te betrekken.

Back to top button
Close
Close