De Belg staat eerder gunstig tegenover gepersonaliseerde online reclame

Marketing specialisten kunnen zich in de handen wrijven: Belgische gebruikers zijn massaal geneigd om hun privacy op te offeren in ruil voor een efficiënte doelgerichtheid. Dat  blijkt uit een recente studie gepubliceerd door MEC, het media-agentschap van de groep WPP...

post-image-3

Meer dan één Belg op drie zou bereid zijn om persoonlijke gegevens te delen in ruil voor gepersonaliseerde reclame (via een systeem dat enkel de meest relevante reclame eruit filtert).

Het onderzoek van MEC toont immers aan dat 36,9% van de Belgische internauten ouder dan 15 jaar doelgerichte reclame op een positieve manier ervaart wanneer hij begrijpt hoe de marketing werkt. Zij zouden dus bereid zijn om hun persoonlijke gegevens door te geven, in ruil voor reclame die op hen betrekking heeft, of om reclame te krijgen op basis van hun gedrag op het web.

Volgens Damien Nicolas, Analytics & Insight Director bij MEC, "zijn gepersonaliseerde reclameboodschappen de toekomst van de marketing via het internet. Een man van 45 jaar is niet bijzonder geïnteresseerd in cosmeticaproducten, net zoals een jonge vrouw van 25 jaar geen reclame wenst te ontvangen voor een nieuwe spelconsole".

Volgens de marketingspecialisten (die dus voor eigen parochie preken), kan "de `targeted advertising` een publiciteit laten verschijnen voor producten die de gebruiker interesseren, op basis van gegevens die legaal verzameld werden of op basis van het gedrag van die internaut op het web".

Dit onderzoek heeft als voordeel dat het een achterliggend fenomeen aan het licht brengt: "De traditionele publiciteit verliest terrein tegenover de verschillende vormen van digitale reclame". Maar (nog) niemand wist duidelijk in welke mate. "Ons onderzoek heeft bewezen dat doelgerichte reclame zich langzaam maar zeker verbreidt onder de Belgische internauten".

Back to top button
Close
Close