Carrière maken in de sociale media? De meest gezochte profielen…

Op het moment dat Facebook wereldwijd meer dan een miljard internetgebruikers samenbrengt, is sociale marketing een geapprecieerde vector geworden voor jobs in de digitale sector. De site Jobat.be heeft de meest gezochte profielen in de sector opgelijst…

post-image-3
De sociale media zitten u in de genen en u wil er uw beroep van maken? Dat is kinderspel: de sector van de digitale marketing rekruteert voortaan specialisten van Facebook en andere media als Twitter aan de lopende band. De jobsite Jobat.be heeft een klassement opgesteld van de meest aantrekkelijke profielen in de sociale netwerken.
-Primus inter pares, de  Social Media Strategist (strategist in sociale netwerken), verantwoordelijk voor het gehele sociale mediabeleid van een bedrijf. Ze worden door bedrijven gezocht voor hun vaardigheden om strategische acties te plannen en te beslissen welke platformen nodig zijn om een community te doen groeien. Hun troef? Zin voor communicatie en leadership, en, niet te vergeten, een bijzonder scherpe creatieve geest.  
-Het tweede profiel dat het vaakst wordt gezocht door bedrijven die hun sociale marketingstrategie willen versterken: de Content Curator (Waker). Zijn rol bestaat erin het web te doorzoeken en rapport uit te brengen over virale video’s, artikels, grafieken of gelijk welke andere beelden die de sociale platformen van een merk kunnen stofferen.
-Jobat.be zet de Social Media Analyst (Analist in sociale media) op de derde plaatsen. Personen die in staat zijn om cijfers te lezen en meettools op te stellen om het succes van een campagne op de voornaamste sociale platformen te bepalen.
-Hierna volgt de Online Reputation Manager wiens taak er vooral in bestaat de goede reputatie van het rekruterend bedrijf te versterken door positieve commentaren en het “opkuisen” van negatieve uitlatingen.
-De Community Manager (community beheerder) is een onmisbaar profiel geworden om de communicatie van de merken die op de sociale media aanwezig te zijn, te voeden. De verantwoordelijkheid van de Community Manager omvat evenzeer het beheer van de verschillende communities als het op punt stellen van de campagnes en strategieën die bestemd zijn om de relatie tussen het merk en de community te onderhouden.
- De Klantenadviseur op de sociale netwerken (Social Media Customer Service) wordt stilaan een sleutelprofiel binnen een digitale afdeling. En terecht, want de consumenten maken in almaar grotere getale gebruik van sociale media om een probleem met een product of dienst kenbaar te maken. Op het moment dat internet het belangrijkste platform wordt voor de klantenservice, hebben bedrijven meer en maar nood aan profielen die in staat zijn om dit type relatie te beheren op de sociale netwerken.
-Om de lijst van specialisten in sociale media, die actief worden gezocht door de merken, te beëindigen, wijst Jobat.be nog met de vinger naar de Social Media Consultant (Consultant in sociale media). Diens missie bestaat erin bedrijven te helpen om hun aanwezigheid op de sociale media te optimaliseren via specifieke adviezen en strategische actieplannen, als het er niet om gaat het bedrijf te helpen de aanwezigheid van de bedienden in een gekozen community te versterken.
Back to top button
Close
Close