Hoe Audi Belgium zijn leads laat "exploderen" dankzij LinkedIn en Facebook

Het Duitse automerk heeft beslist om op volle snelheid voor de social marketing te gaan. Resultaat: het aantal fans op Facebook is letterlijk ontploft in een jaar tijd. En net zo voor LinkedIn en Twitter, die nu massaal kwalitatieve leads genereren. Een analyse met enkele cijfers…

post-image-3

Social marketing is echt niet riskant. Integendeel: de naar de social media georiënteerde content strategie van Audi Belgium brengt geld in het laatje. Het merk heeft immers, in samenwerking met het social media team van RCA Group in Hasselt, een stevige online reputatie uitgebouwd via de LinkedIn, Facebook en Twitter kanalen.
Concreet is het aantal fans van het merk op Facebook in een jaar tijd gestegen van 13.000 in september 2012 naar 86.500 in oktober 2013. Ook op het professionele netwerk LinkedIn, dat in België ongeveer 1,7 miljoen leden telt, zag Audi Belgium het aantal fans de kaap van de 2.000 "followers" overstijgen, met ongeveer 165 aanbevelingen voor de verschillende modellen van Audi.
Voor Audi staat het als een paal boven water: door het uitbouwen van de social media kanalen was het in staat om kwalitatieve "leads" te genereren - lees: klanten die een nieuwe wagen samenstellen of vragen om een proefrit te maken.
Het is trouwens geen toeval dat Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions bij LinkedIn Benelux, Audi Belgium aanhaalt als een van de beste voorbeelden om te volgen op vlak van het gebruik van het professionele sociale netwerk. Volgens die laatste "is Audi Belgium een pionier op de Belgische markt met een krachtige content die doelgericht verspreid wordt op ons social media kanaal".
Maar het is vooral de kwaliteit van zijn online groei die van belang is voor Audi Belgium. Zo blijkt dat de gebruikers, die de website van Audi via de sociale media bezoeken, vaak interessante potentiële klanten blijken te zijn. En dus vormen de professionele gebruikers van LinkedIn, waaronder de "fleet managers" en de "business car drivers" een natuurlijk doelgroep bij uitstek.
Wat zijn Facebook strategie betreft, legt Audi Belgium hier meer de nadruk op "community management" en "customer care", een redactionele content die zich vertaalt in informatie die elke weekdag gepubliceerd wordt.
Om dit artikel over de sociale strategie van Audi Belgium af te ronden: het merk beklemtoont het feit dat het altijd "de kwaliteit van de content verkozen heeft boven de kwantiteit". Het zal dan ook in 2014 zijn investeringen voortzetten in content en in het bedenken van een goed verhaal.

Back to top button
Close
Close