Kapaza past zich aan de generatie Y aan en opent een nieuwe rubriek

De Consumeter van Kapaza.be maakt gewag van een nieuwe trend bij de jongeren: die van de serendipiteit (of het gelukkig toeval). De bekende zoekertjessite heeft daarom beslist een knop "Verras mij" toe te voegen om zo antwoord te bieden op een steeds sterkere vraag van zijn jonge publiek.

post-image-3

Is ze eerder conservatief of progressief? Generatie Y is in elk geval het voorwerp van regelmatige en veelvuldige analyses, maar de conclusies daarvan verschillen elke keer. Volgens de laatste Consumeter, de intelligente consumentenbarometer van Kapaza.be, vormen de jongeren onder de 35 jaar een aparte "Generation &", waar traditie en verrassing hand in hand gaan. Wat heel wat e-commerce handelaren zal verontrusten, maar Kapaza meent hierop een antwoord gevonden te hebben.
 
Het blijkt sinds kort dat Generation Y (jongeren onder de 35 jaar) verbazend conservatief lijkt te zijn, wat de Consumeter bevestigt: bijna de helft van de jongeren gaat bijvoorbeeld altijd aan dezelfde plaats aan tafel zitten, 57% slaapt altijd aan dezelfde kant van het bed, en 40% oefent een job uit die de vrucht is van een doorgedreven zoektocht. Maar wanneer het gaat om hun vrije tijd, dan proberen deze "Millenials" te ontsnappen aan de verveling van een goed georganiseerde maatschappij en gepersonaliseerde marketing boodschappen. Zo laten 3 jongeren op 4 regelmatig hun keuze vallen op een nieuwigheid op de kaart, wanneer ze op restaurant gaan, 1 op 3 jongeren stelt zijn vakantieprogramma pas op wanneer hij op zijn bestemming aangekomen is, en gaat liever af op de adviezen van plaatselijke inwoners om zijn logies te kiezen, en 6 jongeren op 10 gaan liever shoppen in een stad die zij niet kennen.
 
Joeri Van den Bergh, trendwatcher en medeoprichter van het onderzoeksbureau InSites Consulting: "De generatie Y hunkert naar het onverwachte en ontdekkingen, in een wereld waar alles te voorspelbaar wordt. Het is wetenschappelijk bewezen: een boterham smaakt altijd beter wanneer hij door iemand anders belegd werd, omdat men niet weet wat men gaat eten en men onbevangen proeft. Dit soort sensatie wint terrein. Het jaar 2014 zal in het teken staan van de gelukstreffer, de serendipiteit!"
  
De zoekertjessite Kapaza.be had deze nieuwe trend al bemerkt, zonder zich er echt bewust van te zijn. Claire Selis, Head of Marketing bij Kapaza.be: "Wij hebben opgemerkt dat de bezoekers van onze zoekertjessite er gemiddeld 7 tot 12 minuten doorbrachten, wat 50% meer tijd is dan op gelijkaardige websites. Bovendien belandden zij op de site via een bepaalde categorie bijvoorbeeld `Meubels`, en verlieten ze die via een andere categorie, bijvoorbeeld `Sport`.  Zij vinden blijkbaar inspiratie bij andere advertenties in hun zoektocht naar koopjes. Een opvallende vaststelling die ons het ideale thema leek voor een vierde Consumeter".
 
Deze nieuwe tool, die vanaf de maand juni beschikbaar is, is te zien in de vorm van een button "Verras me", die toegevoegd werd aan de standaard zoekfuncties op de homepagina van de zoekertjessite. Door op deze button te klikken zullen de bezoekers die zich willen laten verrassen, naar een willekeurig gekozen product gevoerd worden. En daarna kunnen zij naar eigen believen verder surfen.

Back to top button
Close
Close