Pushberichten: het krachtigste marketinginstrument van morgen

De consument op het goede moment en de goede plaats bereiken om hem een reclameboodschap te versturen of contact met hem te leggen: heel wat marketeers dromen ervan. Dat 50% van de Belgen een smartphone op zak heeft, is in dat opzicht een onverwachte meevaller. Het verzenden van pushberichten via een mobiele app is precies wat bedrijven willen. Toch mag men geen misbruik maken van dit krachtige instrument.

post-image-3

Meer dan de helft van de Belgen heeft op elk moment van de dag een smartphone bij zich en gebruikt zijn apps meermaals per dag. Uit studies blijkt dat men om de… zes minuten het scherm van zijn smartphone bekijkt, al gebruiken de meeste mensen altijd dezelfde apps. Er zijn dan ook tal van app-ontwikkelaars of uitgevers die de aandacht van mobiele internetgebruikers willen trekken via pushberichten. Die rode stipjes of vakjes verschijnen op het scherm en/of icoon van de app, soms met geluid of trilling erbij… zelfs als de gebruiker zijn smartphone niet in de hand heeft. Pushberichten moeten de aandacht van de gebruiker trekken, hem naar app sturen en zo het doelpubliek, het gebruik en de link met het merk of bedrijf een boost geven.

Verrassende troeven

In de eerste plaats is het verzenden van pushberichten gratis. Het systeem wordt immers volledig beheerd door Apple en Google en de respectieve platforms ervan (iOS en Android). U hoeft dus niet langer dure servers te huren of gebruik te maken van zware verzendinfrastructuur. Zelfs indien u met een externe partner werkt (agentschap…) blijft uw marketing via pushberichten bijzonder goedkoop, en in ieder geval veel minder duur dan marketing via sms of e-mail!
Pusberichten maken deel uit van een app die de eigenaar van de smartphone vrijwillig op zijn telefoon heeft geïnstalleerd. Als hij die app heeft behouden, is hij er dus enthousiast over is en heeft er vertrouwen in. De app interesseert hem, en dat geldt mogelijk ook voor de berichten die hem door die app worden toegestuurd.
Pushberichten zijn uiteraard… gegeolokaliseerd. Dat is een essentieel kenmerk van een efficiënte marketingcampagne, waardoor pushberichten kunnen worden aangepast aan de locatie waar uw gebruikers zich bevinden. Dat biedt een enorm promotiepotentieel.
Een pushbericht kan onmiddellijk naar een grote hoeveelheid gebruikers worden verstuurd. Ideaal om snel te reageren op een gebeurtenis, de actualiteit, een ongeval…
Het versturen van pushberichten blijkt doorgaans efficiënter dan e-mailmarketing, al blijft die laatste vorm zich wel ontwikkelen. E-mails verdwijnen doorgaans immers ergens in de inbox van de gebruiker, terwijl pushberichten op het scherm van de smartphone kunnen verschijnen (wat uiteraard sterk opvalt) en zichtbaar blijven in de vorm van een rode stip op het logo van de app. Dat is des te belangrijker indien u jongeren wil bereiken, die hun klassieke e-mailadres niet meer zo vaak en zelfs helemaal niet meer (!) gebruiken.
Net als bij een e-mailcampagne kunt u met pushberichten aan intelligente en gerichte marketing doen. Als u bepaalde tags hebt geïntegreerd in uw mobiele app, kunt u uw gebruikers eenvoudig in doelgroepen indelen. Op die manier leert u uw doelpubliek beter kennen en kunt u uw pushberichten aan uw doelpubliek aanpassen. Dat levert een relevanter resultaat op dat uw gebruikers als veel minder opdringerig ervaren.
Het systeem van pushberichten evolueert volop. De berichten zijn inmiddels al interactief, en andere evoluties staan op stapel. Pushberichten zullen dan ook steeds aantrekkelijker en efficiënter worden.

Let op: gevaar

Dankzij al die voordelen zijn pushberichten onmiskenbaar uitgegroeid tot krachtig wapen voor elke marketeer. Toch moet u er uiterst voorzichtig en strategisch mee omspringen als u de efficiëntie ervan niet verloren wil laten gaat. Indien u er onverstandig gebruik van maakt, neemt ook het engagement van uw gebruikers af, die niet zullen aarzelen om de link met uw bedrijf of uw merk te verbreken… Als uw gebruikers het gevoel krijgen dat ze te veel berichten ontvangen, zullen ze uw pushberichten uitschakelen, of nog erger: uw app zonder meer van hun smartphone verwijderen!

Het is duidelijk dat deze tool gemakkelijk kan worden misbruikt. Bepaalde uitgevers versturen immers te veel berichten, denken we maar aan sommige media. In plaats van de gebruikers aan te zetten om de app vaker te gebruiken, schrikken ze hen af. Alleen als pushberichten correct en respectvol worden gebruikt, kan deze marketingmethode blijven voortbestaan en komen de talloze voordelen ervan ten volle tot hun recht.

Een slimme opt-in…

Net als bij het gebruik van de e-mailadressen van uw klanten voor marketing- en promotiedoeleinden, worden ook de pushberichten via uw app op basis van de opt-infunctie verzonden. Dat betekent dat wie uw app downloadt, ermee moet instemmen om pushberichten te ontvangen. U kunt hen daar niet toe dwingen. Vanuit strategisch oogpunt kan het dan ook interessant zijn om de gebruiker kennis te laten maken met de app alvorens hem te vragen om de pushberichten te activeren. U hoeft hem er niet vanaf het eerste scherm mee te overvallen. De opt-in kan op verschillende momenten worden geregistreerd: nadat de app 5 of 6 keer werd opgestart of nadat hij 15 minuten lang werd gebruikt. Het voordeel ervan is dat de meeste gebruikers die nog niet te vaak werden lastiggevallen met pushberichten, ermee instemmen indien ze een minimum aan vertrouwen hebben in de app die ze net hebben geïnstalleerd. Indien ze weigeren om uw pushberichten te ontvangen, heeft het wellicht geen zin om ze opnieuw te verzenden. Vergeet niet dat het bij een pushberichtcampagne, net als bij e-mailmarketing, om volumes gaat!

Monitoren van uw gebruikers

Vergeet ook niet om in uw app vervolgens methodes in te bouwen om uw gebruikers beter te leren kennen. Dat kunt u doen door (op een subtiele manier) in de instellingen van uw app bijvoorbeeld te vragen naar hun voorkeuren en interesses. Op die manier kunt u bepaalde berichten naar bepaalde doelgroepen sturen. U kunt ook gebruikmaken van systemen om de apps van uw gebruikers te laten ‘monitoren’ (analytics). Op die manier kunt u het profiel van uw gebruikers verfijnen en hen gerichter berichten doorsturen.

Dat is belangrijk: hoe gerichter uw berichten, hoe meer ze uw gebruikers zullen interesseren, hoe minder storend en opdringerig ze worden bevonden… en hoe meer resultaten ze boeken. Daarom doen bijna alle spelers op het internet (Google, Facebook enz.) ook zoveel moeite om de gebruikers zo goed mogelijk te leren kennen en hen steeds gerichtere reclame voor te schotelen. Dat communicatiekanaal wordt nog niet steeds voldoende naar waarde geschat. De actoren uit de sector bundelen de krachten en blijven de technieken verfijnen, om van dit systeem een van de krachtigste marketingwapens ooit te maken.

Bron : Tapptic

Back to top button
Close
Close