100.000 jobs in vijf jaar tijd dankzij start-ups? Ik maak er 200.000 van.

Stel, je zit in een meeting en je ontwikkelt samen met je team een nieuw, innovatief idee voor een product of dienst. Volgens plan moet je het idee binnen de zestig dagen op de markt brengen, wil je een compleet nieuw segment aanboren. Ready to go. Of niet?

post-image-3

Door Michel Splint, cloud expert bij IBM

Het kan met bovenstaand scenario twee richtingen uit. Een beginnend bedrijfje zou vandaag gebruik maken van de cloud om het nieuwe product te ondersteunen, een app te ontwikkelen en de logistieke processen te organiseren. Voor een gevestigd bedrijf dat werkt binnen een traditionele ICT-infrastructuur, is bovenstaand scenario compleet onrealistisch. Vaak verwijzen ze nieuwe ideeën naar de prullenmand, uit frustratie met de starheid van de ICT-afdeling.

Almaar meer start-ups bouwen hun volledige business op via de cloud. Via enkele muisklikken en wat abonnementsgeld verhogen ze snel de capaciteit, perfect aangepast aan hun noden. De cloud is flexibel en daarom op maat gesneden van slimme starters. Gevestigde bedrijven kunnen hun flexibiliteit herwinnen door de cloudactiviteiten van starters goed in het oog te houden. Ze kunnen er heel wat van leren.

Enkele vertegenwoordigers van Belgische start-ups hebben afgelopen week het 'Belgian Startup Manifesto' overhandigd aan minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. Daarin staan vijf concrete eisen aan de overheid om de komende vijf jaar 10.000 start-ups en 100.000 jobs te kunnen creëren. Één van de eisen is dat zowel het onderwijs als de maatschappij een inspanning moet leveren om jonge mensen te leren programmeren en ondernemen. In deze context is er een bijzondere rol voor cloudtechnologie weggelegd. IBM geeft via zijn Global Entrepreneur Program for Cloud Startups technologische ondersteuning aan start-ups. De waarde van dit programma loopt op tot 120.000 dollar per start-up in het eerste jaar.

Cloud is meer dan een ICT-oplossing

Tegen 2016 zal de cloud belangrijker zijn voor kaderleden dan voor ICT-ers. Binnen de meeste bedrijven dringt het besef ondertussen door dat de cloud meer is dan een ICT-oplossing. Consumenten gebruiken de technologie om hun favoriete muziek te streamen, werknemers delen wereldwijd informatie en beleggen virtuele meetings. Marketeers maken gebruik van slimme analytics op data in de cloud om een beter inzicht te  krijgen in het gedrag van hun klanten. De cloud is ondertussen lang het ICT-departement ontgroeid. Meer zelfs, slimme bedrijven kunnen nieuwe opportuniteiten te spotten of inzichten krijgen die ze voorheen niet hadden of nieuwe marktsegmenten aanboren.

Succesvolle start-ups en gevestigde bedrijven gebruiken de cloud op drie manieren:

  • Als ecosysteem. Deze bedrijven zien de cloud als samenwerkingsplatform. ICT-ers, kaderleden, bedienden en ontwikkelaars werken samen in de cloud op een manier die aangepast is aan hun specifieke rol binnen de organisatie. Ontwikkelaars kunnen nieuwe applicaties bouwen; Bedienden en kaderleden kunnen zich inschrijven op nieuwe clouddiensten en CIO’s kunnen nieuwe diensten ontwikkelen, kopen en beheren. Bedrijven kopen als het ware hun diensten in een virtuele winkel en combineren ze tot een specifiek geheel dat naadloos aansluit op hun business.
  • Als platform. In het internettijdperk konden bedrijven een beroep doen op bepaalde technologieën om nieuwe applicaties te ontwikkelen. Via een centraal platform was het makkelijk om de nieuwe apps te integreren in de bestaande ICT-infrastructuur. In het cloudtijdperk gebeurt eigenlijk net hetzelfde.
  • Als businessmodel. Voor start-ups voelt de cloud aan als een tweede natuur. Gevestigde bedrijven zien de voordelen van de cloud, maar weten niet hoe ze zich moeten omvormen tot een geïntegreerde organisatie. Vandaag werken ze in silo’s zoals marketing, sales, legal, procurement of customer service. Succesvolle bedrijven zijn geïntegreerd, zodat ze de expertise uit alle afdelingen ten volle kunnen benutten en delen, nieuwe inzichten krijgen en opportuniteiten spotten.

Start-ups zijn klein, dynamisch en zien in de cloud een ideale partner om te groeien. Gevestigde bedrijven zijn misschien logger en trager dan start-ups, maar zullen in de toekomst hun efficiëntie terugwinnen dankzij de cloud. Volgens het Belgian Start-up Manifesto kunnen starters 100.000 jobs creëren in vijf jaar tijd. Gevestigde bedrijven moeten zich terug als start-up gaan gedragen als ze de voordelen van de cloud ten volle willen benutten. Misschien creëren we dan wel 200.000 jobs in vijf jaar tijd.

Back to top button
Close
Close