België voor het eerst in de Top 10 van landen met groei in e-commerce

België heeft de negende plaats bereikt in de Global Retail E-Commerce Index van ATKearney. Dit is een klassement dat het groeipotentieel van 30 landen voorstelt op vlak van online handel (e-commerce). Het klassement wordt opgesteld op basis van verschillende variabelen zoals het huidig niveau van de markt en het groeipotentieel van de online handel (e-commerce).

post-image-3

België is in dit klassement 15 plaatsen gestegen. Verleden jaar stond ons land nog op de 24e plaats. België kende de laatste jaren een enorme groei van de online handel. Samen met Denemarken zijn wij de landen die het meest gestegen zijn in de top 30. En daarmee staan wij hoger dan onze noorderburen, Nederland, dat de 13e plaats heeft. België hinkte wat achterop op gebied van e-commerce, maar wij plukken vandaag de vruchten ven een inhaalbeweging en van een stevig engagement qua online handel.

De index evalueert het Belgisch groeipotentieel op 82%, de score van de aantrekkingskracht bedraagt 45,8% tegenover 41,8% in Nederland. Dit hoge cijfer is te danken aan onze goede infrastructuur op vlak van e-commerce en aan het grote aantal online kopers, dat blijft groeien. Volgens ATKearny koopt de helft van de Belgen online.

ATKearny verwacht een groei met 20% tegen 2020, vooral in de sectoren kleding, voeding en elektronica. België heeft vele internationale spelers aangetrokken zoals Otto en Bol.com. Bovendien lijkt het erop dat de Belgische spelers het goed doen.

De Verenigde Staten zijn koplopers en hebben de eerste plaats in het klassement, gevolgd door China, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Duitsland. De online handel kent wereldwijd een bruisend succes, het globale omzetcijfer is immers met een vijfde gestegen en bedraagt nu meer dan 737 miljard euro.

Back to top button
Close
Close