Nieuwe trend: social cocooning verleidt de Belgen

De Techonomic Index van Samsung toont aan dat technologie ons privéleven verrijkt. Ons huis is vandaag veel meer dan een plaats waar men eet, slaapt en zich ontspant. Het is het centrum van ons persoonlijk cultureel universum. Dat is de conclusie van de "Techonomic Index", de meest uitgebreide studie die ooit uitgevoerd werd naar het gedrag van de Europeanen tegenover de technologie. Dit jaar werd het onderzoek in opdracht van Samsung uitgebreid tot 18 Europese landen, waaronder België.

post-image-3

De technologie maakt van ons huis een plek waaruit wij inspiratie putten voor de wereld die ons omringt. Wij kunnen in contact treden met onze familie en onze vrienden, onze kennis bewerken en verrijken, en dat zonder onze huiskamer te verlaten. Technologie speelt hierbij een sleutelrol. Zij maakt meer dan ooit integraal deel uit van ons dagelijks leven. Met gemiddeld 18 elektronische toestellen per gezin zet de Belg zijn opmars naar het slimmere huis verder.

De gebruikers beschikken momenteel over oneindig veel mogelijkheden. Dankzij netwerktechnologieën en slimme elektronische toestellen kunnen wij hyper-connected zijn: wij kunnen content verbruiken waar en wanneer het ons goeddunkt. De populariteit van sociale netwerken valt niet te ontkennen, het maakt ons bestaan nog meer connected dan ooit. Het potentieel van het Internet of Things zal in de komende maanden en jaren alleen maar groeien. De manier waarop wij onze toestellen met internetverbinding gebruiken zal ook blijven evolueren.

Herman Konings, trendwatcher: "Cocooning was al een trend sinds de jaren tachtig, en wij stellen nu vast dat deze trend blijft uitbreiden, maar dan wel in een socialere vorm, die de naam social cocooning meekreeg. De mensen blijven vaker thuis, maar zij blijven niet alleen. Zij interageren met hun familie, hun vrienden, of spelen zelfs consolegames met mensen die zij nog nooit ontmoet hebben. Zij consumeren steeds meer digitale content thuis en dat dankzij technologische innovaties zoals de streaming, het internet of things en de `smart tv`. Het plaatselijke aspect word eveneens belangrijker: de huizen zijn nu `open huizen`, waar zij vrienden kunnen ontvangen of mensen uit de buurt, of waar men een kamer kan verhuren aan een perfecte onbekende, met de komst van bedrijven zoals Airbnb".

Van informatieve TED-conferenties tot doe-het-zelf-video`s op YouTube en online taallessen: de Belgen lessen steeds vaker hun dorst naar kennis zonder hun huis te verlaten. Dat blijft de ideale manier om onze kennis te verrijken en sociale interactie te hebben met onze vrienden en familie, zelfs met onbekenden. Wij doen ook vaker beroep op nieuwe technologische gadgets om ons te ontspannen. Meer dan zes Belgen op tien bekijken regelmatig streaming video`s. Zij zijn trouwens groter in aantal dan wie content downloadt. Elektronische boeken en andere digitale publicaties kennen in België een grotere groei dan in enig ander Europees land: iets meer dan 43% van de Belgen heeft al minstens één keer een elektronisch boek of tijdschrift gekocht.

Alhoewel de smartphones, tablets en computers vast verankerd zijn in ons leven, onthult het onderzoek dat de tv toch de belangrijkste pijler blijft voor ontspanning thuis. Een 91% van de Belgen kijkt elke dag tv. Met de komst van streaming en download diensten kan de gebruiker de kijkervaring personaliseren. Waar de tv traditioneel deel uitmaakt van de Belgische huiskamers, doet zij steeds meer dienst als een verzamelpunt voor digitale ontspanning.

Komen Eten, Masterchef en de kookprogoramma`s die bekende chefs ten tonele voeren, sporen de Belgen aan om achter het fornuis te gaan staan. Om het niet eens te hebben over het groeiend aantal bloggers en YouTube sterren. De ongelooflijke rijkdom aan content die uitlegt hoe men gerechten bereiden moet die even lekker als gevarieerd zijn, geeft zin om te experimenteren met nieuwe ingrediënten en nieuwe technieken. En niet alleen voor een feest of een speciale gebeurtenis: 79% van de Belgen gebruikt elke dag één of meerdere keukentoestellen om zelf een maaltijd te bereiden. Zij besteden er gemiddeld een klein uurtje aan (53 minuten).

Back to top button
Close
Close