Connect with us
summer scool

Jack: een mobiele boodschappendienst, gemaakt door Belgen, om het plezier van het wachten te (her)ontdekken

woman-sunglasses

Mobile

Jack: een mobiele boodschappendienst, gemaakt door Belgen, om het plezier van het wachten te (her)ontdekken

Jack: een mobiele boodschappendienst, gemaakt door Belgen, om het plezier van het wachten te (her)ontdekken

Een Belgisch team ontwikkelaars heeft de mobiele app Jack gelanceerd. Deze boodschappendienst, die sinds midden september verkrijgbaar is in de App Store en Google Play, gaat lijnrecht in tegen de instant-cultuur die ontstaan is met de komst van de smartphones.

Met Jack (her)ontdekt de gebruiker het plezier van een boodschap te verwachten. Want ook de tijd is een emotie. Stel je dit tafereel voor: je krijgt op je mobiele toestel een boodschap van een van je goede vrienden, maar je kan die niet openen voor een door de afzender op voorhand bepaalde datum en uur. Meer nog: je kent het juiste moment niet waarop je kennis kan nemen van de inhoud. De enige aanwijzing: een voortgangsbalk die aftelt. Ondertussen heeft de bestemmeling alle tijd om zich in te beelden wat deze boodschap zou kunnen bevatten. Het plezier van het wachten herontdekken: dat is exact wat de Jack app wil doen, die sinds midden september beschikbaar is in de App Store en Google Play.

Tegen de stroom in
Met de ontwikkeling van mobiele technologieën zijn tientallen toepassingen ontstaan die inzetten op instant. Deze aanpak veronderstelt dat de gebruiker voortdurend bereikbaar is... wat nochtans maar zelden het geval is. Het moment dat de afzender kiest om zijn boodschap te verzenden, is daarom nog niet het meest geschikt voor de bestemmeling.

Jack wil komaf maken met deze praktijk en een begrip terug invoeren dat de meeste gebruikers van smartphones vergeten zijn: het plezier van het wachten. Wachten maakt immers tal van gevoelens los: denk maar aan de uren dat je aan het raden was wat er in de geschenken zat onder de kerstboom, aan de onmogelijke dromen die je had voor de trekking van de Lotto, of de opwinding bij het wachten op het antwoord op een brief die je enkele dagen geleden gepost had. Met Jack wordt het terug een plezier om je tijd ervoor te nemen.

Tekst, foto`s en video
De Jack-app kan gratis gedownload worden door gebruikers van iPhone in de App Store, en voor wie Android verkiest in Google Play. De boodschappen worden "Jack`s" genoemd, en kunnen tekst, foto`s en video bevatten.

De afzender kan een Jack sturen naar een persoon van zijn keuze, zonder zich te moeten afvragen of die de app al op zijn toestel heeft staan: de bestemmeling zal een sms ontvangen die hem vertelt dat er een Jack op hem wacht, en wordt uitgenodigd om de app te downloaden en de inhoud te ontdekken... wanneer die klaar is om geopend te worden.

Het originele van Jack zit in deze optie: de afzender kan het exacte moment kiezen waarop zijn boodschap geopend kan worden. Over een uur, een dag, een maand, twee jaar, enz. Een en dezelfde boodschap kan bovendien aan verschillende bestemmelingen gezonden worden, die dan de inhoud op hetzelfde moment zullen ontdekken.

Een 100% Belgisch gespecialiseerd team
De app werd bedacht door de Belg Jack Abrams. Hij omschrijft zichzelf als een "enthousiaste bedenker", die al verschillende zaken opgebouwd heeft in uiteenlopende sectoren zoals vermogensbeheer, karting en zelfs wafels. Hij heeft een team ervaren ontwikkelaars rond zich verzameld die volledig aan het Jack-project gewijd zijn. Daartoe behoren onder andere Melvyn Hills, maker van de apps Frontback en Checkthis. De ontwikkelaars zijn ook vennoten in het Jack-project, naar analogie van het digitale communicatieagentschap Mountainview dat, buiten een financiële investering, ook toezicht houdt op de communicatiestrategie.

De initiatiefnemers van het project hebben meer dan 600.000 euro kunnen ophalen bij private beleggers. Het is de bedoeling om in alle rust gedurende een tiental maanden verder te kunnen werken aan de ontwikkeling van de toepassing, zijn evolutie en de toevoeging van nieuwe  functies. Het team mikt op een miljoen gebruikers tegen einde 2016. Verschillende economische modellen liggen ter studie om de app, die nu nog volledig gratis is, te rentabiliseren. Tot de bestudeerde pistes behoort de mogelijkheid om de waarborg dat de boodschap meer dan een jaar bewaard wordt, betalend te maken. Andere partnerschappen met mensen uit de showbizz, automobielmerken en bedrijven actief in de verkoop van tickets voor evenementen worden ook besproken.

Het team van Jack zal trouwens aanwezig zijn op de Web Summit, die doorgaat van 3 tot 5 november eerstkomend in Dublin, om daar het potentieel van de app op te hemelen bij professionals in de nieuwe technologieën.


Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment
 Startups Digital First

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top