Design Crowdsourcing - maak gebruik van de creativiteit van velen!

Wat wordt er precies bedoelt met Design Crowdsourcing. Hoe kan het voor persoonlijke doeleinden gebruikt worden? Voor welke opdrachten kan deze vorm van crowdsourcing ingezet worden en wanneer kiest u liever voor een zelfstandig ontwerper of agentschap?

post-image-3

De definitie van Crowdsourcing volgens Wikipedia: 'de uitbesteding van een taak aan een groep vrijwilligers op het internet'. Crowdsourcing is een woordspeling van de reeds bestaande begrippen  'Crowd' en 'Outsourcing'.  Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de gratis online  encyclopedie Wikipedia, die voortdurend verder wordt ontwikkeld door duizenden vrijwillige gebruikers. Ook op het gebied van design-ontwikkeling wordt deze werkvorm steeds vaker toegepast. Vele ondernemers doen reeds voor hun grafische opdrachten dienst op internetplatformen die werken volgens het crowdsourcing-principe. Of er nu gezocht wordt naar een  logo-ontwerp, naamgeving of productontwikkeling, in principe kan elke creatieve activiteit 'gecrowdsourced'  worden.


Zo functioneert crowdsourcing in design-bereik

In tegenstelling tot de klassieke weg, waarbij een opdracht uitbesteed wordt aan één zelfstandige ontwerper of bureau,  worden bij crowdsourcing alle verschillende lagen van ontwerpers bereikt. Een designopdracht (bv. ontwikkeling van een bedrijfslogo) verloopt in de regel per wedstrijdvorm (met een bepaalde looptijd). De opdrachtgever geeft vooraf in een briefing aan wat zijn wensen en verwachtingen zijn en legt het prijzengeld vast. Gedurende de wedstrijd ontvangt hij van de designer-community diverse ontwerpsuggesties die hij gedurende de looptijd ook beoordelen kan. Na afloop van de wedstrijd wordt het favoriete ontwerp uitgekozen, de winnaar van dit ontwerp ontvangt het prijzengeld!
De afwikkeling verloopt van begin tot einde geheel over het internet. Bij onduidelijkheden of vragen biedt de telefonische support vaak soelaas. Voor de ontwerpers is er een individuele keuzemogelijkheid of ze al dan niet aan een bepaalde wedstrijd deelnemen. Hoewel het winnen van het prijzengeld meestal voorop staat zijn er nog andere motieven voor wedstrijddeelname, bv.  het ‘battelen’ met concurrenten en het ‘beter proberen te zijn’ dan hen.


Crowdsourcing is niet voor alle opdrachten geschikt

Crowdsourcing werkt vooral goed wanneer voor een bepaalde (creatieve) opdracht meerdere gezichtspunten worden verlangt. De ontwerper wordt ingehuurd wegens zijn creativiteit en kennis van zaken. Het bundelen van die expertise, door grote groepen ontwerpers samen te laten werken aan een project, vergroot evenredig de creativiteit en dus ook de slaagkansen op een succesvol ontwerp. Dat maakt crowdsourcing En net dat maakt crowdsourcing zo ongelofelijk sterk! Daarbij kan het wedstrijdgevoel de creatieve krachten van de individuele ontwerper verder stimuleren.  
Voor complexe design-opdrachten die een intensieve werkwijze, goede kennis van zaken en veel voorbereidingswerk vergen, is crowdsourcing waarschijnlijk niet de juiste keuze. Denk bv. aan het opstellen van een image-brochure of een 100 pagina's tellende catalogus. Voor zulke opdrachten kan de opdrachtgever beter een zelfstandig ontwerper of agentschap raadplegen.


Voor- en nadelen van design-crowdsourcing

Voor ontwerpers schuilt het gevaar erin dat aan het einde van een wedstrijd niet gewonnen wordt. De  geïnvesteerde tijd en energie waren voor niets en frustraties kunnen ontstaan. Daar is begrip voor, niets is zo vervelend als hard voor iets te werken om tenslotte (meermaals) vast te stellen dat het telkens niet toereikend was. Desalniettemin kan een stapje zetten in de wereld van design-crowdsourcing een positieve ervaring worden.
Vele ontwerpers vinden de flexibiliteit om deel te nemen aan een bepaald project erg positief. Hierdoor kunnen zij naast hun vaste opdrachten kiezen om al dan niet deel te nemen aan een wedstrijd en zo hun werktijd optimaal indelen.
Verder kan de feedback van de klant ervoor zorgen dat er kritisch(er) naar het eigen werk gekeken wordt en er inzichten ontstaan naar wat de klant behoeft.
Een goed ontwerp kan voorts deuren naar vervolgopdrachten van een bepaalde opdrachtgever openen. Een community kan daarenboven ook een ruimte bieden waar ontwerpers elkaar kunnen leren kennen en ervaringen kunnen uitwisselen.
Ook voor de opdrachtgever  kan deze vorm van dienstverlening interessant zijn. Voor hem is het  tenslotte belangrijk dat hij snel en efficiënt een afgewerkt product ontvangt. Slechts enkele uren na de projectstart worden de eerste ontwerpen ontvangen waarbij gemiddeld per project 99 ontwerpen afgeleverd worden. De interactieve werkwijze wordt door vele opdrachtgevers als plezierig ervaren. Hij kiest aan het einde de ‘uitverkorene’ uit! Met instapprijzen van 175 euro voor een logo-ontwerp en de prijzengeld-terug-garantie kan design crowdsourcing dus een interessante aangelegenheid zijn!

Back to top button
Close
Close