Connect with us

Content wordt waargenomen, context creŽert betrokkenheid

woman-sunglasses

Advertorial

Content wordt waargenomen, context creŽert betrokkenheid

Content wordt waargenomen, context creŽert betrokkenheid

Een paar jaar geleden wisten we nog zeker dat u dit leest op een pc of misschien op een laptop. Maar vandaag is de kans klein dat ik dit met zekerheid kan zeggen zonder eerst de analysediensten te raadplegen. Met de groei van de digitale technologie in de afgelopen jaren is het heel goed mogelijk dat u dit nu leest op een tablet. Of op een smartphone, een laptop, een phablet en noem maar op.

Dankzij de brede verspreiding van al deze apparaten – nog niet te spreken van het grote aantal communicatiekanalen – hebben consumenten makkelijker en sneller dan ooit tevoren toegang tot content en informatie. Dit zal binnen afzienbare tijd ook niet meer veranderen.

Dit betekent echter dat een merk tegenwoordig is blootgesteld aan een ongekende concurrentie om de aandacht van de consument te veroveren en – nog belangrijker – vast te houden. Traditionele reclamestrategieën worden steeds minder effectief doordat zoveel verschillende media, apparaten en kanalen beschikbaar zijn. Merken geven tegenwoordig veel meer geld uit om dezelfde aandacht te krijgen als vroeger.

Wie simpelweg vertrouwt op klassieke campagnes met een zwaartepunt op print, niet specifiek gericht op de doelgroep, geeft waarschijnlijk te veel uit. Consumenten zijn veel slimmer geworden in het afblokken van ongewenste boodschappen. Ze kennen inmiddels alle trucs en fijne kneepjes, denk maar eens aan de ad-blockers op internet of de strenge spamfilters in hun postingang.

Biedt content marketing de oplossing?

Content marketing is beslist geen nieuw concept. Maar het is de afgelopen jaar een absolute hype op de agenda van elke marketeer. Het probleem is dat marketeers snel kiezen voor de eerstvolgende trend. Ze concentreren zich er voornamelijk op niet onder te gaan in de eenheidsbrij.

In plaats daarvan zouden marketeers zich beter kunnen bezig houden met de vraag waarom hun doelgroep(en) sowieso aandacht aan hun content zouden moeten besteden. Ze zouden eigenlijk moeten onderzoeken welke behoeften hun doelgroepen werkelijk hebben. Waar ze zich zorgen over maken en hoe hieraan tegemoet kan worden gekomen, in plaats van een focus op het genereren van rumour around the brand.

Gewoon lawaai creëren met campagnes boordevol onbelangrijke content kan natuurlijk best werken; zelfs een kapotte klok geeft twee keer per dag de juiste tijd weer. Wie opvalt, wordt waargenomen. Maar is dat echt het belangrijkste?

Om content te creëren waarmee u uw doelgroep echt aanspreekt, is het belangrijkste aandachtspunt te beginnen met luisteren wat uw klanten willen. Behandel ze niet als een KPI. Maak uw marketingactiviteiten liever menselijk. Wat zijn de problemen van uw klanten? Wat verwachten zij van uw merk? Hoe kunt u hieraan tegemoet komen?

Waar het om gaat, is dat elke marketeer zich gewoon eens verplaatst in de doelgroep. Om het traject van de klanten te begrijpen en te beseffen waar ze naar toe willen. Het is de enige manier om het gat tussen de belofte van het merk, de marketing campagnes en de klantervaring zelf te overbruggen.

Content staat voorop, maar context is de troef in uw mouw

Succesvolle merken zijn erin geslaagd de strategie van pure productboodschappen aan hun klanten te verruilen voor een dialoog over de werkelijke behoeften. Ze hebben begrepen dat klanten zelf informatie verzamelen over het product of de dienst die ze interesseert. Ze gaan gewoon online op zoek naar specifieke content.

Dit is het punt waarop context marketing in beeld komt. Context marketing overbrugt de kloof tussen verbluffende content en de klantervaring als geheel. Door te kijken naar het gedrag van een klant in het verleden en te begrijpen wat de huidige behoefte is, kunnen marketeers relevante aanbiedingen doen binnen de juiste context, op de juiste plaats en op het juiste moment.

Marketeers beseffen dat het kooptraject van een klant niet lineair verloopt. Hun aanpak moet dus ook niet lineair zijn. Een koper kiest zijn eigen tempo, kiest zelf de gewenste richting en benut het kanaal dat hem op dat specifieke moment het best van pas komt.

Met context marketing kunnen marketeers herkennen hoe en waar het traject van de koper is begonnen. Hoe dit tot een aanschaf leidde en welke stappen de consument ondernam om op dat punt te komen. Besef van de context helpt marketeers om relevante, gepersonaliseerde content en aanbiedingen te bieden tijdens elk stadium in het traject van de koper. En om activiteiten te ontwikkelen die prospects in de juiste richting verder helpen.

De context marketing mindset

1:1 marketing is geen visie meer. De tools en platformen die dit mogelijk maken, zijn al wijd verbreid. En diverse pioniers bewijzen dat het mogelijk is om als bedrijf elke klant zo goed te begrijpen dat marketing binnen context echt realiseerbaar is. Maar er is wel een specifieke mindset nodig om dit mogelijk te maken.

Wat is er nodig om iets dat zo eenvoudig klinkt ook werkelijk in de praktijk te brengen? Download ons eBook "7 lessen van context marketeers met visie" en ervaar hoe u:

  • de klant begrijpt
  • bepaald gedrag kunt verklaren
  • kunt reageren met de verwachte content
  • organisatorische normen omzeilt
  • op de business case kunt focussen
  • cijfers gebruikt die werkelijk resultaat opleveren
  • alles geïntegreerd kunt houden

Denkt u dat context marketing een van de toonaangevende trends van de digitale marketing in 2016 zal zijn? Deel uw mening met ons en ontvang begin volgend jaar een uitgebreid rapport over digitale trends.

Over Sitecore

Sitecore is de wereldleider op het punt van customer experience management software. Het Sitecore® Experience Platform™ beheert content, levert contextuele informatie en automatiseert communicatie op schaal. Het stelt marketeers in staat om onmiddellijk met content binnen context te reageren op hoe klanten communiceren met het betreffende merk, via elk denkbaar kanaal. Meer dan 4.400 van de grootste merken ter wereld – waaronder American Express, Carnival Cruise Lines, easyJet en L'Oréal – vertrouwen op Sitecore om te helpen bij gepersonaliseerde interacties die doelgroepen overtuigen, trouwe klanten opleveren en de omzet verhogen

Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Senior marketeer

Touring Verzekeringen / Touring Assurances

Senior marketeer

Business Analyst Customer Experience

Touring Assurances/ Touring Verzekeringen

Business Analyst Customer Experience

Digital marketing expert

Uitgeverij VAN IN

Digital marketing expert

Inside Magazine
Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top