Belgische start-up UXprobe krijgt €100.000 steun van de Europese accelerator CreatiFI

UXprobe, een Belgische start-up die zich specialiseert in het testen en verbeteren van de gebruikerservaring in webapplicaties, krijgt €100.000 steun van CreatiFI – de Europese accelerator voor de creatieve sector.

post-image-3

CreatiFi selecteerde hiervoor de beste 9 dossiers uit 126 inzendingen uit 15 Europese landen. UXprobe ontwikkelde een innovatief, helder en gebruiksvriendelijk systeem voor usability testing: ‘UXvue’. Het bedrijf zal de financiële steun gebruik om ‘UXvue’ in de markt te zetten.


Met ‘UXvue’ kunnen bedrijven de gebruiksvriendelijkheid van hun website of app testen door het gedrag van hun gebruikers in realtime en in de ‘echte wereld’ te bekijken. Zo krijgen ze een antwoord op belangrijke vragen, zoals ‘Is onze site of app makkelijk te gebruiken?’ en ‘Zijn onze gebruikers tevreden?’


“De gebruiksvriendelijkheid van software en apparaten wordt meestal getest in een usability lab. Maar zo’n lab is erg gelimiteerd en zowel plaats- als tijdsgebonden! ‘UXvue’ brengt hier snel en makkelijk verandering in: met één klik op een link kunnen testgebruikers aan een proef deelnemen op de plek waar ze zich op dat moment bevinden: onderweg, thuis of op het werk. Met de steun van het CreatiFI ecosysteem kon ik dit idee tot een functioneel prototype uitbouwen en in de UXprobe-service integreren. Binnenkort kunnen we het aan onze klanten aanbieden, wat een geweldige stap vooruit betekent!”, vertelt Jan Moons, UX expert en medeoprichter bij UXprobe.
In een eerste fase ondersteunde CreatiFI, één van de 16 FIWARE-accelerators, 59 Europese bedrijven bij het ontwikkelen van een werkend prototype voor hun business-idee. In een tweede selectiefase ging CreatiFI op zoek naar die innovatieve applicaties en services die het verst stonden in hun potentieel om een tastbare impact te genereren in de creatieve sector.


CreatiFI zal UXprobe helpen om het nieuwe product ‘UXvue’ op de markt te brengen. Naast financiële steun kan UXprobe rekenen om intensieve coaching op het vlak van go-to-market strategie en investeerdersbereidheid.
“‘UXVue’ werd geselecteerd omdat het een zeer duidelijke efficiëntiewinst oplevert voor creatieve professionals die de UX van hun applicaties willen testen. We zijn heel blij dat we hen nu bij ons aan boord hebben”, zegt Ingrid Willems, FIWARE Program Manager bij iMinds – het knooppunt voor digitaal onderzoek en ondernemerschap in Vlaanderen.


En er is nog meer goed nieuws van UXprobe. Na zich twee jaar lang te hebben ontwikkeld onder de veilige vleugels van Startit@KBC, verhuist het bedrijf in januari naar een eigen kantoor in De Winkelhaak (Antwerpen). Met een groeiend team, een uitgewerkte roadmap en de lancering van het ‘UXvue’ project in het vooruitzicht, oogt 2016 erg veelbelovend.

Back to top button
Close
Close