19,4 miljoen online aankopen in het derde kwartaal van 2015!

De cijfers van het derde kwartaal bevestigen het: de Belgen verkiezen online aankopen. Tussen juli en september hebben de consumenten online € 2,01 miljard uitgegeven voor 19,4 aankopen. De online markt is verantwoordelijk voor 14% van alle bestedingen in België.

post-image-3

Dit kunnen we afleiden uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline. De BeCommerce Market Monitor geeft de volledige cijfers over de e-commerce markt weer en kan daardoor de evolutie van deze markt op de voet volgen.

E-commerce blijft op koers in het derde kwartaal

Belgische consumenten hebben in het derde kwartaal voor € 2,01 miljard online gewinkeld. Dit resultaat ligt in lijn met wat we al in de vorige kwartalen konden optekenen. De Belg heeft dit kwartaal online gemiddeld € 305 uitgegeven en spendeerde gemiddeld € 103 per aankoop.

E-commerce blijft verantwoordelijk voor 14% van de uitgaven van de totale markt. 60% van alle diensten worden online gekocht, tegen 7% van de producten. Het belang van online verkoop blijft dus even groot en al het hele jaar stabiel. Als we naar het aantal aankopen kijken, zien we dat 6% van de aankopen online gebeurt (waarvan 4% producten en 57% diensten). Hieruit kunnen we besluiten dat vooral diensten een hoge waarde hebben.

Ook nu kochten weer heel wat Belgen minstens één product of dienst online. 6,57 miljoen Belgische consumenten deden het afgelopen kwartaal een online aankoop, wat betekent dat maar liefst 71% van de Belgische bevolking (van 15 jaar of ouder) online heeft gewinkeld. Dit betekent 3,8 miljoen Vlamingen en 2,8 miljoen Walen die winkelen op het web. Zij hebben respectievelijk € 1,17 miljard en € 840 miljoen uitgegeven tijdens het online winkelen en deden respectievelijk 10,9 miljoen en 8,5 miljoen aankopen.

Speelgoed verliest terrein

In het tweede kwartaal stond de categorie speelgoed op de vijfde plaats in de ranking van categorieën met het grootste aandeel aan online uitgaven. In dit derde kwartaal verdwijnt speelgoed terug uit deze top vijf en claimt telecom hier weer zijn plaats, net zoals in het eerste semester.

De verklaring hiervoor is simpel. In het tweede kwartaal, de periode van april tot juni, vallen een aantal feestdagen en events, zoals Pasen en communies, die ervoor zorgen dat er, ook online, meer speelgoed gekocht wordt. Er wordt immers alsmaar vaker online op zoek gegaan naar een leuk geschenk.

We verwachten dat deze categorie in het vierde kwartaal dankzij de feestdagen weer zal boomen, typische periode waarbij de speelgoedcategorie populair is.  

De toekomst ziet er rooskleurig uit

Met de huidige resultaten in het achterhoofd ziet de toekomst er zeer positief uit. Tot op heden gaven de Belgen elk kwartaal ongeveer € 2 miljard online uit en voor dit vierde kwartaal verwachten we zeker niet minder. Als we dus op deze tendens verder gaan, kunnen we het jaar afsluiten met meer dan € 8 miljard online uitgaven. Een fantastisch resultaat!

Meer dan € 2 miljard aan uitgaven in het laatste kwartaal is zeker een haalbare kaart. De drukke kerstperiode komt eraan, wat steevast zal zorgen voor een piek in de online uitgaven. Dit is een tendens die we ook waarnemen in Nederland, waar deze Monitor al langer loopt. Bovendien hebben verschillende handelaars al aangegeven dat ze door de recente terreurdreiging duidelijk merken dat er meer en meer boodschappen online gedaan worden.

Back to top button
Close
Close